آیا پوشش های اپوکسی در برابر آفتاب مقاوم هستند؟

مقاومت پوشش های اپوکسی در برابر آفتاب

مقاومت پوشش های اپوکسی در برابر آفتاب

استفاده از پوشش های اپوکسی به دلیل کاربردها و ویژگی هایی که دارند، بسیار گسترش پیدا کرده است. یکی از چالش های مهم استفاده از آنها، مقاومت پوشش های اپوکسی در برابر خورشید است. با ما در این مقاله همراه باشید.

رزین اپوکسی یک پلاستیک گرماسخت منحصر به فرد است که توسط مواد مایع در واکنش با یکدیگر واکنش می دهند. در نتیجه یک ساختار پلیمری جامد (پلاستیک) با اتصالات عرضی بی اثر ساخته می شود.

اپوکسی در کاربردهای گسترده ای برای پوشش ها و چسب ها از جمله روی بتن، چوب، پلاستیک، PVC، شیشه و فلزات استفاده می شود. چقرمگی، سختی، استحکام مکانیکی و دوام فوق العاده ای دارد که باعث می شود 4 برابر قوی تر از بتن باشد.

مقاومت این پوشش ها چقدر است؟

با این حال، برخی از معایب اپوکسی مقاومت ضعیف آن در برابر خراش و UV است. پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، به سرعت تغییر رنگ می دهد (کهربا). حتی با کاربردهای داخلی، اپوکسی همچنان کهربایی می شود. درجه تغییر رنگ آن بستگی به فرمولاسیون و ترکیبات خاص مورد استفاده دارد.

می تواند از تغییر رنگ شدید (قهوه ای) تا کهربایی خفیف متغیر باشد که همگی به محصول بستگی دارد. ذکر این نکته ضروری است که همه پوشش های اپوکسی موجود در بازار یکسان نیستند، برخی از آنها بهتر از بقیه هستند. در واقع می توان گفت چیزی به نام اپوکسی مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش وجود ندارد

آسیب های مربوط به قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش

در صنعت پوشش، برخی از پلیمرها مانند پلی متیل متاکریلات (MMA)، اسیدهای پلی اسپارتیک و پلی یورتان آلیفاتیک، از نظر فتوشیمیایی بین 300 تا 400 نانومتر جایی که لامپ های UV هستند پایدار هستند، زیرا آنها را جذب نمی کنند. تنها نوری که جذب می شود قادر به آغاز فرآیندهای فتوشیمیایی و آسیب جبران ناپذیر به پوشش ها است.

هنگامی که پوشش اپوکسی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض نور UV قرار می گیرد، در نتیجه تخریب عکس، آسیب قابل توجه و دائمی ایجاد می کند، از جمله از بین رفتن براق، کهربایی (یعنی تغییر رنگ زرد)، و برای رنگ گچی و خراب شدن پوشش نیز ممکن است منجر شود.

به طور کلی مقاومت پوشش های اپوکسی در برابر آفتاب زیاد نیست. بنابراین در اثر اشعه ماوراء بنفش خورشید پوشش اپوکسی به رنگ زرد اپوکسی در می آید و یک کف اپوکسی در معرض نور خورشید همیشه در نهایت کهربایی خواهد بود. انتخاب مواد تشکیل دهنده در فرمول برای تولید اپوکسی تا حدودی پایدار رنگ بسیار مهم است. بسیاری از نرم‌کننده‌ها، اصلاح‌کننده‌ها و ترمیم‌کننده‌های آمینی استاندارد، برای این منظور مناسب نیستند و به راحتی تغییر رنگ می‌دهند.

آیا اپوکسی مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش وجود دارد؟

در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در تثبیت پوشش اپوکسی صورت گرفته است. یک روش استفاده از ترکیبی از جاذب UV که مواد جدیدی به ترکیب اضافه می شوند. این ترکیب در به تعویق انداختن اثر مخرب اشعه ماوراء بنفش بر روی پوشش های اپوکسی بسیار موثر است اما متاسفانه دائمی نیست.

در نهایت در کاربردهای خارج از منزل، تثبیت کننده های UV پر یا شسته می شوند و دیگر موثر نیستند. با این وجود، رویکرد تثبیت کننده UV برای افزایش ثبات رنگ اپوکسی در کاربردهای داخلی، به ویژه زمانی که نور خورشید از پنجره های بزرگ قوی است، کافی است.

مدت زمان موثر بودن این تثبیت کننده های UV دشوار است، ممکن است از چند ماه تا یک سال طول بکشد تا کهربا شود. از این رو، اپوکسی را می توان برای چند ماه یا حتی یک سال در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم کرد، اما هرگز برای طولانی مدت.

با برخی از افزودنی ها می توان مقاومت پوشش های اپوکسی در برابر آفتاب افزایش داد. اما این افزودنی‌های نانو روی در واکنش اپوکسی آمین دخالت می‌کنند و باعث درمان ناقص و استحکام مکانیکی ناکافی می‌شوند. سایر انواع نانو غیر اکسید روی رنگی هستند و با پوشش شفاف اپوکسی قابل استفاده نیستند.

کارایی این افزودنی‌های نانو در همه فرمول‌ها ثابت نشده است و برای اطمینان از کارایی آن در یک فرمول خاص، باید کمی دقت شود. حتی با وجود آن، مسدود کننده UV اپوکسی را به اندازه پلی یورتان های آلیفاتیک، پلی اسپارتیک اسید یا اکریلیک ها پایدار نمی کند.

پوشش شفاف مقاوم

بزرگترین تصور غلط موجود در بازار این است که یک پوشش شفاف از اورتان آلیفاتیک (یا اسید پلی اسپارتیک) کف شما را از زرد شدن در برابر نور خورشید محافظت می کند. این یک افسانه است. درست است که پلی اورتان آلیفاتیک تغییر رنگ نمی دهد (زرد یا کهربایی می شود)، اما کف شما در زیر آن هنوز در معرض اشعه ماوراء بنفش است و کهربایی می شود زیرا خورشید از یورتان شفاف عبور می کند و کف اپوکسی را زرد می کند.

فقط پلی اورتان آلیفاتیک رنگی (پیگمانته) یا اسید پلی اسپارتیک می تواند کف زیر آن را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

شرکت رنگسازان غرب تولیدکننده انواع رنگ صنعتی و ساختمانی است. این مجموعه با بیش از 3 دهه سابقه درخشان در تولید انواع رنگ صنعتی، ارائه دهنده ی کلیه خدمات اجرای رنگ ترافیک، اجرای اکرلیک و اجرای اپوکسی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *