چرا از رنگ اپوکسی روی بتن استفاده کنیم؟

اجرای رنگ اپوکسی روی بتن

اجرای رنگ اپوکسی روی بتن و سیمان

اجرای رنگ اپوکسی روی بتن و انواع سطوح دیگر به دلیل قابلیت های جذاب پوشش های اپوکسی بسیار محبوب شده است. چرا که پوشش های اپوکسی ویژگی های بی نظیر و مقاومت بسیاری دارند. پوشش های کف اپوکسی یک راه عالی برای به روز رسانی، نوسازی، بازسازی و محافظت از کف های بتنی شما هستند. رنگ های اپوکسی در رنگ‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارند و می‌توانند در چندین لایه برای ایجاد یک روکش یکپارچه استفاده شوند.

پوشش های اپوکسی روی بتن اجرا می شوند، بسیار محکم هستند. چرا که که محکم به بتن می چسبند و در برابر رطوبت، گریس، خراشیدگی و مواد شیمیایی مقاوم می شوند. همچنین دوام آن‌ها برای استفاده در گاراژها و زیرزمین‌ها ایده‌آل می کند، جایی که ابزارهای افتاده یا سایر اجسام سنگین ممکن است به پوشش سطح آسیب برسانند.

اگر به دنبال روش صحیح اجرای رنگ اپوکسی روی بتن هستید، با ما در این مقاله همراه باشید. در این مقاله به بررسی راهنمای گام به گام اجرای رنگ اپوکسی روی سیمان و بتن می پردازیم.

احتمالا سوالی که برای شما بوجود می آید این است که اپوکسی چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟

اجرای رنگ اپوکسی روی بتن

رنگ اپوکسی برای بتن

رنگ اپوکسی چیست؟ رنگ‌های کف اپوکسی رنگ‌هایی با دوام و بر پایه رزین هستند که دو جزء تشکیل شده اند. این دو جز قبل از اجرای رنگ اپوکسی ترکیب می شوند. رنگ اپوکسی به سه شکل جامد بالا، پایه حلال و پایه آب موجود است.

  • پوشش های  جامد بالا: پوشش با جامد بالا یک رنگ یک یا دو جزئی با عناصر جامد (بایندرها، رنگدانه‌ها و مواد افزودنی) بیشتر از پوشش استاندارد است، اما با وجود درصد کمتر ترکیبات آلی فرار، همچنان خواص پوشش و کاربرد قابل قبولی دارد.
  • بر پایه حلال: اپوکسی مبتنی بر حلال بر اساس همان اصل مبتنی بر آب عمل می کند: اضافه کردن مواد اضافی که باید تبخیر شوند. افزودن حلال به اپوکسی تاثیر کمتری بر مقاومت آن دارد و همچنین در برابر آلودگی نفتی در بتن مقاومت بیشتری دارد.
  • بر پایه آب: اپوکسی مبتنی بر آب یک پوشش سطحی / فیلم(لایه نازک) مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی ایجاد می‌کند. این مواد دارای مقاومت عالی در برابر اسید، مقاومت در برابر حلال، مقاومت در برابر روغن و مقاومت در برابر بنزین بالایی دارد. همچنین بهترین مقاومت در برابر ضربه، سایش و خراش را نسبت به هر اپوکسی دیگری دارد.

نحوه اجرا رنگ اپوکسی روی بتنی

گام اول: تمیز کردن کف بتنی

قبل از اجرای رنگ اپوکسی روی بتن، سطح باید به مدت 30 روز فرآیند آماده سازی شود. با یک ساینده، برس سیمی یا برس موی سفت، تمام خاک، موم، گرد و غبار، کپک و مواد سست یا جداکننده را پاک کنید. با یک ماده شوینده پرقدرت در آب گرم بشویید تا از شر چربی، موم و روغن خلاص شوید. قبل از شستشوی سطح، اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

می توانید از واشر فشاری استفاده کنید، اما برای جلوگیری از آسیب رساندن به بتن، از تنظیم فشار بیشتر از 1750 psi استفاده نکنید. بتن مانند یک اسفنج است که پس از تمیز کردن و شستشو با فشار، رطوبت باقیمانده را حفظ می کند و بر نحوه پخت اپوکسی تأثیر می گذارد.

گام دوم: مخلوط کردن و اچ کردن

استفاده از محلول اچ سبب می شود تا مواد آلاینده از روی سطح زدوده و پاک شود. فرایند اچ کردن سطح با محلول های اسیدی مختلف انجام می شود. این اسید منافذ سطح را باز می کند. در این حالت که سطح به طور کامل تمیزمی شود، اتصال محکمی بین پوشش جدید و سطح ایجاد می شود. برای این کار از ترکیب اسید هایی مانند اسید موریاتیک و… استفاده می شود.

همانطور که می دانید اسید ها موادی خورنده هستند. به همین دلیل به هنگام استفاده از آنها باید نکات ایمنی را رعایت کنید. قبل از شروع، مطمئن شوید که محافظ چشم و دستکش مناسب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده می کنید. همه کثیفی ها و چربی ها باید با محلول شوینده پاک شوند. سپس سطح آن را مرطوب کنید.

از یک برس سخت برای صیقل زدن سطح استفاده کنید و از مرطوب ماندن آن در طول فرایند اطمینان حاصل کنید. اگر کف گاراژ را رنگ آمیزی می کنید، به مناطقی که معمولاً ماشین ها در آنجا پارک می کنند، دقت کنید.

برای اطمینان از پاک شدن تمام آلاینده ها، فرآیند شستشو تا پاک شدن کامل ادامه دهید. بهتر است در بخش های کوچک کار کنید تا اینکه سعی کنید همه کارها را یکجا انجام دهید. سطح اچ شده باید مانند کاغذ سنباده متوسط، بافتی داشته باشد تا چسبندگی رنگ ها افزایش یابد. در مرحله بعد قبل از اعمال رنگ، اجازه دهید سطوح کاملا خشک شوند.

گام سوم: اتاق را برای اجرای اپوکسی آماده کنید

برای آب بندی تمام سوراخ ها و ترک ها از یک ترکیب چسباننده مناسب بر پایه سیمان استفاده کنید. مطمئن شوید که سطح صاف شده باشد. پس از ترمیم، زمان زیادی را برای خشک شدن کامل آن منطقه در نظر بگیرید.

رنگی که در حال کنده شدن است باید خراشیده شود و پاک شود. همچنین اگر کپک ، جلبک و … بر روی سطح وجود دارد با استفاده از یک محصول مخصوص، باید آن را حذف کرد. برای بهبود چسبندگی، روی سطوحی که قبلاً با رنگ‌ها یا روکش‌های اپوکسی دو جزئی پوشش داده شده اند، از رنگ ها و پوشش های اپوکسی استفاده نکنید. همچنین روی سطوح رنگ شده از محلول های اسید و اچ کردن استفاده نکنید.

گام چهارم: مخلوط کردن و اجرای رنگ اپوکسی روی بتن

قبل از استفاده از اولین لایه، مطمئن شوید که این دستورالعمل ها را رعایت کرده اید:

اطمینان حاصل کنید که دما 50 درجه سانتیگراد یا بالاتر است.

برای گرفتن نتیجه بهتر، هواشناسی را چک کنید تا بارندگی وجود نداشته باشد.

با استفاده از یک غلتک سه هشتم اینچی یا برس نایلونی پلی استر، یک لایه یکنواخت را اعمال کنید.

هرگز روی سطح داغ رنگ نزنید.

تهویه مناسب برای خشک کردن معمولی فراهم کنید. قبل از اعمال لایه دوم حداقل چهار ساعت صبر کنید. زمان خشک شدن در شرایط رطوبت بالا و خنک ممکن است طولانی تر باشد.

گام پنجم: خشک شدن رنگ

اجازه دهید اپوکسی خشک شود سپس لایه دوم را اجرا کنید. لایه دوم اپوکسی را عمود بر لایه اول بزنید تا یک روکش یکنواخت داشته باشید. به یاد داشته باشید که نباید بیش از دو لایه استفاده شود و در صورت استفاده از بیش از یک ظرف، قوطی ها را با هم مخلوط کنید تا رنگ ثابتی داشته باشید.

گام ششم:

پس از خشک شدن کف، اپوکسی را به عنوان یک پایه بزنید. البته این کار اختیاری است. برای حداکثر محافظت، قرنیزهای گاراژ یا زیرزمین خود را با اپوکسی مخصوص رنگ کنید.

رنگ اپوکسی برای بتن

خرید رنگ مخصوص روی بتن 

رنگ های اپوکسی بر روی سطوح مختلفی اجرا می شوند. در مقالات گذشته به اجرای رنگ اپوکسی روی کاشی، اجرای رنگ اپوکسی روی سنگ طبیعی و اجرای رنگ اپوکسی روی دیوار  پرداختیم. رنگ های اپوکسی یکی از بهترین پوشش ها برای مناطق پر تردد هستند. این پوشش ها به دلیل مقاومت بسیار و تنوع رنگی که دارند برای کاربردهای زیادی استفاده می شوند. همچنین به دلیل نگهداری راحت و تمیز کردن آسان یکی از بهترین انتخاب ها برای مکان های پرتردد است. به همین دلیل اجرای رنگ اپوکسی روی بتن بسیار محبوب شده است.

شرکت رنگسازان غرب تولید کننده انواع رنگ های صنعتی، ترافیک و ساختمانی می باشد. کلیه محصولات تولید شده دارای کیفیت مطلوب می باشند. این شرکت با چند دهه سابقه درخشان تولید انواع رنگ، هم اکنون ارائه دهنده کلیه خدمات اجرای رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی، اجرای رنگ اکریلیک نما و انواع رنگ های ترافیک دو جزئی و سه جزئی می باشد. برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان برای انتخاب، خرید و اجرا توسط تیم متخصص تماس بگیرید.

One thought on “چرا از رنگ اپوکسی روی بتن استفاده کنیم؟

  1. بهزاد فراهانی میگوید:

    ماندگاری اپوکسی روی بتن چقدره؟ تعرفه خدمات اجرای رنگ اپوکسی روی سطوح مختلف چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *