اجرای رنگ اپوکسی روی کاشی و سرامیک امکان پذیر است؟

اجرای رنگ اپوکسی روی کاشی

اجرای رنگ اپوکسی روی کاشی و سرامیک یکی از ایده های جدید و کاربردی است. چرا کاشی و سرامیک یکی از پوشش های معمول برای انواع سطوح است که در محیط داخلی و خارجی استفاده می شود. کاشی ها تنوع بسیاری دارند و برای سطوح مختلفی استفاده می شوند. کاشی ها می توانند در ابعاد و طرح های مختلف انتخاب و اجرا کرد. اما پس از مدتی عمر مفیدشان تمام می شود. در این حالت چه کاری باید انجام داد؟ از طرفی حذف کاشی های قبلی و نصب کاشی جدید مستلزم هزینه بسیاری است. اجرای کفپوش اپوکسی روی کاشی یکی از بهترین انتخاب ها در این شرایط است.

رنگ اپوکسی کاشی و سرامیک

کاشی‌ها زمانی که کفپوش‌ها متداول بودند و به دلیل کیفیت، سهولت تمیز کردن معقول و سبکشان شناخته می‌شدند، اکنون به همین دلایل با رزین اپوکسی رقابت می‌کنند. کاشی‌ها از مواد مختلفی از جمله سنگ، فلز و شیشه ساخته می شود؛ اما بیشتر آن‌ها بر پایه خاک رس هستند و می‌توانند در داخل و خارج از خانه با روکش بافتی برای مقاومت در برابر لغزش استفاده شوند.
آیا شما می دانید با یک هزینه معقول می توان کفپوش اپوکسی روی کاشی اجرا کرد؟ اجرای رنگ اپوکسی روی کاشی جان تازه ای به مناطق کاشی کاری شده مسکونی، تجاری یا صنعتی میدهد. با این کار ظاهری جدید در کمترین زمان و هزینه ایجاد می شود.
با این حال، همه کاشی ها را نمی توان با با اپوکسی پوشش داد. چرا که تعدادی از عوامل وجود دارد که قبل از اقدام به اجرای رنگ اپوکسی روی کاشی باید در نظر گرفته شوند.

چرا کاشی ها را با اپوکسی پوشش می دهیم؟

بسیاری از مشتریان به دلایل زیر می خواهند از کفپوش اپوکسی بر روی کاشی استفاده کنند:
• کاشی ها خیلی لغزنده هستند.
• کاشی ها ظاهری ناخوشایند دارند.
• کاشی ها با کیفیتی نصب نشده یا درزگیری به نحوه صحیحی انجام نشده است و تمیز کردنشان غیرممکن است.
• می خواهید تنوعی در نوع سطح و یا رنگ ایجاد کنید. انتخاب و اجرای رنگ جدید می تواند ظاهری جدید و متفاوت به محیط شما بدهد.

رنگ اپوکسی روی موزاییک

استفاده از رنگ اپوکسی روی موزاییک معمولاً به عنوان روشی برای حفاظت و زیباسازی سطح موزاییک استفاده می‌شود. از رنگ های اپوکسی علاوه بر کاشی می توان روی موزاییک های سرامیکی، شیشه‌ای و یا سنگی استفاده کرد. رنگ اپوکسی یک رزین دو جزئی است که پس از ترکیب دو عنصر، یعنی رزین و سخت‌کننده، ماده‌ای خمیری و قابل پخش می‌شود. این خمیر سپس بر روی سطح موزاییک اعمال می‌شود و پس از خشک شدن تبدیل به یک لایه صلب و مقاوم می‌شود.
رنگ اپوکسی در انواع رنگ‌ها و ترکیبات مختلفی موجود است، بنابراین می‌توانید انتخابی را بر اساس سلیقه شخصی خود انجام دهید. معمولاً رنگ‌های شفاف و براق برای ایجاد یک لایه محافظ و برجسته روی موزاییک استفاده می‌شوند. همچنین، رنگ‌های مات و مات باعث ایجاد یک ظاهر مات و طبیعی‌تر می‌شوند. در ضمن، امکان افزودن رنگ‌های پیگمنت شده به رنگ اپوکسی نیز وجود دارد تا روی سطح موزاییک طرح‌ها و الگوهای دلخواه ایجاد شود.
قبل از استفاده از رنگ اپوکسی، مطمئن شوید که سطح موزاییک پاک و خشک است. همچنین، مطابق دستورالعمل تولید کننده رنگ اپوکسی عمل کنید و توصیه‌های مربوط به مخلوط کردن، نسبت‌ها و زمان خشک شدن را رعایت کنید.

نکات مهم اجرای رنگ اپوکسی کاشی

هنگام اجرای رنگ اپوکسی بهتر است به موارد زیر اشاره کرد:
• نحوه چیدمان کاشی ها چگونه است.
• چسب استفاده شده چه نوع چسبی است.
• نوع کف قبلی که کاشی، بتن و… است.

آنچه که روی آنها اعمال می شود، همگی زمینه های مهمی برای ارزیابی روکش اپوکسی هستند. پوشش‌های اپوکسی عمدتاً انعطاف‌ناپذیر هستند، بنابراین اگر حرکتی وجود داشته باشد، پوشش ممکن است شکافته شود.
اگر کاشی ها روی بتن اعمال شوند، این امر مطلوب است. اگر آنها بر روی ورق های سیمانی الیافی اعمال شوند، لایه ای از پیچیدگی را اضافه می کند که آیا می تواند در طولانی مدت کار کند یا خیر. خطرات باید به تفصیل بیان شود و همه قبل از انتخاب پوشش اپوکسی آن را ببینند و ارزیابی کنند. این نکته اخیر بیشتر به حرکت زیرلایه مربوط می شود و همانطور که قبلاً ذکر شد، حرکت می تواند با یک پوشش چه کند.
اگر منطقه فصول متعددی را پشت سر گذاشته باشد، یعنی سال‌های زمستان و تابستان که زیرلایه چندین بار تحت فاز انبساط و انقباض قرار گرفته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده پایداری بهتری باشد، برخلاف منطقه‌ای که جدید است و شرایط مشابهی را تحمل نکرده است.

اجرای رنگ اپوکسی روی موزاییک

آیا می توان تمام کاشی ها را با اپوکسی پوشش داد؟

آیا می توان تمام کاشی ها را با اپوکسی پوشش داد؟ پاسخ کوتاه منفی است و دلیل آن این است:
اپوکسی روی بسترهای غیر از بتن نیاز به توجه ویژه دارد. نیاز این است که کاشی ها به خوبی به بتن چسبیده باشند. این سالم ترین پایه است. برخی از کاشی ها ممکن است شل یا آسیب دیده باشند، بنابراین مهم است که بررسی شوند. این کار را می توان با تست ضربه زدن و با کشیدن یک زنجیر سنگین و گوش دادن به صدا انجام داد.
فرآیند آماده سازی ممکن است شامل سنگ زنی الماس باشد که می تواند منجر به آسیب دیدن یا ترکیدن کاشی شود.
کاشی‌های آسیب‌دیده باید قبل از اجرای رنگ اپوکسی روی کاشی تعمیر شوند. قاعده کلی این است که تا 10٪ از کاشی ها می توانند مشکل داشته باشند. اگر بیش از این، باید جدا کردن کاشی ها، زیرسازی و اجرا مجدد بررسی شود. اگرچه این ایده آل نیست، اما می تواند بسیاری از مسائل از جمله حرکت کفپوش، آسیب دیدگی و در نهایت شکست را انجام داد.

مزایا و معایب اپوکسی کاشی

نحوه چیدمان کاشی ها، که می تواند بر سطح کار درگیر با پرداخت مورد نظر شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر کاشی‌ها ناهموار باشند، برای از بین بردن جنبه بصری کاشی موج دار، محصول و آماده‌سازی بیشتری لازم است. به خاطر داشته باشید که سنباده زدن بیش از حد کاشی می تواند باعث شکستگی و خرد شدن آن شود.
خطوط دوغاب می توانند ناخالصی هایی را در خود جای دهند که باعث دفع آن می شود که اپوکسی به آن نمی چسبد. دانستن تاریخچه کف می تواند به شما کمک کند که آیا کف شما کاندید مناسبی برای روکش کردن است یا خیر. این امر می تواند به ویژه در محیط های تجاری مانند آشپزخانه ها و مناطق آماده سازی غذا که در آن آلودگی کف وجود دارد، مرتبط باشد.

طول عمر و نگهداری

اگر مراقب پوشش باشید، عموماً عمر طولانی‌تری خواه داشت و لذت بیشتری خواهید برد. همین امر در مورد کف‌های کاشی‌کاری شده که با رزین اپوکسی پوشش داده شده‌اند نیز صدق می‌کند. آنها بدون تعمیر و نگهداری نیستند. بلکه بسته به سیستم مورد استفاده و مقاومت در برابر لغزش اضافه شده، اکثر پروژه ها بسته به نوع استفاده و در داخل یا خارج از منزل، به یک پاک کننده ساده و آب گرم هر 2 تا 4 هفته نیاز دارند.
اگر چیزی بر روی زمین ریخت، بلافاصله آن را تمیز کنید. برخی از سیستم‌ها مقاومت شیمیایی کمتری دارند.

ایمنی

در مورد کاشی ها، جنبه زیبایی و امنیت بسیار مهم است. توجه چندانی به مقاومت لغزش، تخلخل و تمیز کردن مورد نیاز برای حفظ بهترین حالت آنها وجود دارد.

برای بررسی میزان ملاحظات و طول عمر رنگ اپوکسی اجرا شده، می‌توان متناسب با محیطی که یک طبقه در آن قرار دارد اندازه گیری کرد. ابتدا، داخلی یا خارجی بودن آن را تعیین کنید، سپس در نزدیکی مناطق مرطوب مانند استخر، حمام، لباس‌شویی و غیره است. عدم تمایل به زمین خوردن و لیز خوردن، بر اساس سن و هر گونه محدودیتی که ممکن است نیاز داشته باشید.

رنگ اپوکسی بر روی سطوحی مختلفی اجرا می شود. ما در مقاله های دیگر به اجرای رنگ اپوکسی روی بتن، اجرای رنگ اپوکسی روی چوب، اجرای رنگ اپوکسی روی سنگ طبیعی و … پرداخته ایم.

خرید رنگ اپوکسی کاشی

استفاده از رنگ اپوکسی برای کاشی و اجرای رنگ اپوکسی روی سرامیک ، موزاییک و کاشی یکی از بهترین روش های نوسازی سطح با هزینه مقرون به صرفه است. استفاده رنگ اپوکسی با کیفیت یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنیم. مجموعه رنگسازان غرب با بیش از چند دهه سابقه درخشان، تولیدکننده و اجرا کننده انواع رنگ و کفپوش اپوکسی با کیفیت می باشد. برای مشاوره تخصصی جهت انتخاب و اجرای رنگ اپوکسی روی کاشی و سرامیک و موزاییک ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *