اجرای رنگ های ترافیکی

نمایان بودن خط کشی های خیابان ها و جاده ها جنبه مهمی از یک سیستم حمل و نقل ایمن است. زیرا خط کشی ها هشدارهای حیاتی جاده و اطلاعات راهنمایی را به عموم مسافران منتقل می کنند. بنابراین، اجرای رنگ ترافیک برای حفظ سطح دید قابل قبول خط کشی روی سطح جاده ها در هر شرایط آب و هوایی و روشنایی ضروری است. بنابراین رنگ ترافیک یکی از ملزومات حمل نقلی است.

شرکت رنگسازان غرب در زمینه اجرای انواع خط کشی با استفاده از رنگ های ترافیک سرد ( تک جزئی، دو جزئی، سه جزئی) و انواع رنگ های ترموپلاستیک گرم ( اسپری ، اسکرید ، اکستروژن) در جاده های برون شهری، بزرگ راه ها و خیابان های داخل شهر با مجوز وزارت راه و ترابری با گرید A و مجوز شهرداری تهران فعالیت می نماید.

انتخاب نوع رنگ

دوام و ظاهر رنگ های ترافیکی در شرایط متغییر آب و هوایی متفاوت بوده و با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می شود. مانند: محل خط کشی، میزان تردد وسایل نقلیه، خطوط عابر یا محوری، اقلیم منطقه و… انتخاب و اجرا می شوند.

رنگ های ترافیکی گرم بالاترین دوام را دارند. اما برای مناطق گرمسیر مناسب نیستند. رنگ های دو جزیی دوام بهتری نسبت به تک جزیی داشته و برای مکان های پرتردد مانند خطوط عابر پیاده استفاده می شوند. همچنین رنگ سرد تک جزیی رنگ مناسب برای خط کشی جاده ها می باشد.

برخلاف رنگ های دیگر مانند پلاستیک و اکریلیک و.. اجرای رنگ ترافیک کاملا تخصصی و نیازمند مهارت است. همچنین علاوه بر مهارت، نیاز به ماشین آلات و تجهیزات تخصصی دارد. ماشین آلات مربوط به هر رنگ ( رنگ ترافیک گرم-رنگ ترافیک سرد) متفاوت است. بنابراین فرآیند اجرای مختص به خود را دارد. به کمک این تجهیزات لایه نازکی از رنگ بر روی سطح آسفالت با فواصل معین اجرا می شود.

آماده ی سازی سطح

سطح آسفالت باید کاملا چربی زدایی شود تا هیچگونه اثری از روغن، گریس، مواد زاید و رنگ های قدیمی نداشته باشد. این مرحله باعث افزایش کیفیت در اجرای رنگ بر روی سطح شود.

شرکت رنگسازان غرب از دستگاه های مخصوص مانند ( واتر جت و رنگ تراش جاده ای ) جهت آماده سازی سطح استفاده می کند.

اجرای رنگ ترافیک سرد تک جزیی

رنگ ترافیک سرد تک جزیی رنگسازان غرب بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست تولید می شود. پس از اطمینان در مورد شرایط محیطی مناسب ( دمای 10 تا 50 درجه سانتی گراد ) جهت اجرا، رنگ ترافیک با مقدار مشخص تینر مخلوط می شود. در مرحله بعد و در عملیات اجرا توسط ماشین آلات خط کشی و پاشش رنگ از طریق پیستوله بر روی سطح آسفالت انجام می گیرد. ضخامت رنگ اعمال شده قشری در حدود  500 تا 800 میکرون بوده که پس از خشک شدن کامل حدود 400 میکرومتر ضخامت خشک خواهد داشت.

اجرای رنگ ترافیک

اجرای ترافیک سرد دو جزئی

این محصول دو جزیی بر پایه رزین اکریليك ساخته شده است. این نوع رنگ بعد از اختلاط دو جزء (رنگ و پراکساید)، طی یک واکنش گرمازا به سرعت سخت می‎ شود. میزان استفاده از پودر پراکساید که خشک کن رنگ محسوب می شود، بستگی به شرایط محیطی و زمان مجاز برای رنگ امیزی داشته و رنجی بین 7 تا 11 گرم برای هر یک کیلوگرم رنگ می باشد. بدیهی است در آب و هوای گرمتر میزان کمتر و در زمان های محدود برای خط کشی مقدار بیشتری پروکساید مورد نیاز است.

شرکت رنگسازان غرب با فرمولاسیون ویژه رنگ های دوجزیی امکان اجرای این رنگ تا ضخامت ۵ میلیمتر با استفاده از قلم مو، غلطک، لیسه را فراهم می کند. همچنین سرعت خشک شدن این رنگ در آزمایشگاه به دقت تست شده است. و قابل استفاده برای محل های پر تردد که بستن مسیر برای مدت طولانی میسر نیست می باشد. پودر پروکساید مصرفی در این فرمول و همچنین مشاوره لازم جهت تعیین مناسب ترین مقدار آن برای استفاده توسط شرکت به همراه رنگ ارائه میگردد.

اجرای رنگ ترافیک

گلاسبید رنگ های ترافیکی سرد و گرم

گلاسبید دانه‌های ریز شیشه‌ای کروی شکل در ابعاد ۱ تا ۱۱۸۰ میکرون هستند. این دانه‌های شیشه‌ای به دلیل پایداری شیمیایی و مقاوم بودن در برابر شرایط جوی در کنار کاربردهای فراوان دیگر به یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین عناصر در سیستم‌های ترافیکی و ایمنی عبور و مرور تبدیل شده‌اند. فرمول شیمیایی این ماده SiO2 (دی‌اکسید سیلیسیم یا سیلیس) است که در دانه بندی مشخص برحسب نوع رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانه های شیشه ای (گلاسبید) در خط کشی راه‌ها و جاده‌ها موجب بازتاب نور برگشتی از رنگ های ترافیکی می‌شود، و این بازتاب در هنگام شب و شرایط بد آب و هوایی باعث بهتر دیده شدن خط کشی‌ها توسط رانندگان شده و از بروز حوادث رانندگی بطور قابل ملاحضه‌ای پیشگیری می‌کند.

* پاشش مناسب گلاسبید یکی از فاکتورهای مهم در خط کشی جاده ای است. چراکه بر کیفیت نهایی خطوط تاثیر مستقیم دارد.

در رنگ های ترافیک سرد از گلاسبید روپاش (drop on) با دانه بندی 125 تا 710 میکرون همزمان با اعمال رنگ، بصورت پاشش یکنواخت استفاده می شود. و در رنگ های ترافیک گرم از گلاسبید پرمیکس (پیش مخلوط شونده) با دانه بندی 350 تا 1190 میکرون استفاده می شود. ضمناً در صورت لزوم در هنگام اجرای خط کشی از گلاسبید روپاش نیز استفاده می شود.

پس از خشک شدن کامل رنگ به کمک رفلکتومتر جاده ای میزان بازتاب خطوط در بازه های زمانی مشخص ( از یک روز تا چند ماه) اندازه گیری و گزارش می شود تا اطمینان کافی از میزان بازتاب خطوط حاصل شود.

تجهیزات خط کشی ترافیکی رنگسازان غرب

  • ماشین های خط کشی رنگ سرد ترافیکی جهت اعمال خط کشی محوری.
  • ماشین های هافمن جهت اجرا رنگ های ترافیک گرم.
  • پیش گرم کن رنگ های ترافیک گرم.
  • رفلکتومتر جاده ای جهت اندازه گیری بازتاب خطوط رنگ.
  • رنگ تراش جاده ای.
  • واتر جت.

اجرا رنگ ترافیکی توسط شرکت رنگسازان غرب با بهترین کیفیت بر اساس استاندارد های ملی و بین المللی انجام می شود. همچنین فرآیند تولید توسط کارشناسان مجرب آزمایش تایید می شود. همچنبن دارای نشان ملی استاندارد و نشان بازرگانی ce می باشند. نظارت بر فرآیند خط کشی حین اجرا و انجام کنترل های دوره ای پس از اجرا توسط بازرسان کنترل کیفی صورت می گیرد.

اجرای رنگ ترافیک گرم

جهت اجرا، ابتدا رنگ در پیش گرمکن با توجه به نوع رنگ و روش اجرا به دمایی که روی کیسه های بسته بندی شده درج شده است، رسیده و پس از ذوب شدن کامل به مخزن دستگاه خط کشی منتقل می گردد و به روش های زیر اجرا می گردد.

اسپری: یکی از پر کاربردترین روش ها در اعمال رنگ های ترافیکی، روش اسپری است. رنگ مذاب با ضخامت حدود ۱۵۰۰ میکرون بر روی سطحی که قبلا پرایمر مخصوص رنگ گرم روی آن پاشش شده، اجرا می شود و پس از سرد شدن فیلمی سخت و یکنواخت حاصل خواهد شد.

اسکرید: دراین روش رنگ مخلوط مذاب بر روی سطح با ضخامت حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ میکرون به طور یکنواخت بر روی سطحی که پرایمر مخصوص رنگ گرم پاشش شده، اعمال می شود. زمان خشک شدن در این روش کوتاه بوده و پوشش و چسبندگی بالا از مزایای این روش است.

اکستروژن: دراین روش رنگ مخلوط مذاب بر روی سطح با ضخامت حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میکرون به طور یکنواخت بر روی سطحی که پرایمر مخصوص رنگ گرم پاشش شده، اعمال می شود. ازین روش در ورودی پل ها و زیر گذر ها و در اتوبان های دارای مسیر یکنواخت جهت هشدار به راننده ها و ورودی پلیس راه ها استفاده می شود. زمان خشک شدن در این روش کوتاه بوده و پوشش و چسبندگی بالا از مزایای این روش است.

رنگ آمیزی ترافیکی

شرکت رنگسازان غرب در زمینه اجرای انواع خط کشی با استفاده از رنگ های ترافیک سرد ( تک جزئی، دو جزئی، سه جزئی) و انواع رنگ های ترموپلاستیک گرم ( اسپری، اسکرید، اکستروژن) در جاده های برون شهری، بزرگراه ها و خیابان های داخل شهر با مجوز وزارت راه و ترابری با گرید A و مجوز شهرداری تهران فعالیت می نماید.
رنگ های ترافیکی این شرکت با بهترین کیفیت بر اساس استاندارد های ملی و بین المللی تولید و توسط کارشناسان مجرب آزمایش و تایید می شود و دارای نشان ملی استاندارد و نشان بازرگانی ce می باشند. نظارت بر فرایند خط کشی حین اجرا و انجام کنترل های دوره ای پس از اجرا توسط بازرسان کنترل کیفی صورت می گیرد. همچنین این رنگ ها دارای تاییدیه اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی و پژوهشگاه پلیمر ایران می باشد.

شرکت رنگسازان غرب با چند دهه تجربه تولیدکننده و اجرا کننده انواع رنگ های ترافیک سرد و گرم می باشد. برای مشاوره تخصصی و رایگان اجرای رنگ ترافیک، اجرای رنگ اکریلیک نما و اجرای رنگ اپوکسی تماس بگیرید.