بهترین رنگ مقاوم در برابر حرارت چه کاربردی دارد؟

در برخی از خانه‌ها یا مکان‌ها می‌توان از محصولاتی که در برابر حرارت مقاومت هستند،استفاده کرد. یکی از در دسترس ترین محصولاتی که ممکن است به این هدف کمک کند، رنگ های مقاوم در برابر حرارت است که به طور گسترده در بسیاری از ساختمان ها در صنایع مختلف استفاده می شود.
اما این سوال پیش می آید: آیا می توان از رنگ های مقاوم در برابر حرارت، برای خانه خود استفاده کرد؟ خوشبختانه، جواب بله است! در این مقاله درباره این نوع رنگ ها و نحوه استفاده از آن ها می پردازیم، با ما همراه باشید.

رنگ های مقاوم در برابر حرارت چیست؟

فرمول و ساختار رنگ های مقاوم در برابر حرارت به طور ویژه برای مقاومت در برابر درجه حرارت بالا تا 750 درجه سانتیگراد طراحی شده اند. آنچه این رنگ ها را از سایر انواع رنگ متمایز می کند، در ترکیب آنها نهفته است. رنگ های مقاوم در برابر حرارت از پودر رنگدانه معدنی تشکیل شده اند که با محلول چسباننده ساخته شده از پلی سیلیکون آلکوکسید ترکیب شده است.

همانطور که از نام آن پیداست، رنگ های مقاوم در برابر حرارت روی سطوح برای کاهش خطر گرم شدن بیش از حد استفاده می شود. رنگ ها لایه ای محافظ برای فلز در زیر عایق ایجاد می کنند که به جلوگیری از خوردگی کمک می کند. این رنگ ها نمای زیبایی را ارائه می دهند، از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند و در رنگ های مختلف قابل خریداری هستند.

کاربرد رنگ های مقاوم

رنگ‌های مقاوم در برابر حرارت بیشتر در پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های کاغذسازی و کارخانه‌های شیمیایی، روی سطوح دیگهای بخار، لوله‌ها، کوره‌ها، کوره‌های زباله سوز و دودکش‌ها استفاده می‌شوند. در خانه، این رنگ‌ها را می‌توان روی دیگ‌ها، شومینه‌ها، کوره‌ها، کوره‌ها، اجاق‌ها، اجاق‌ها، لوله‌های بخار، دودکش‌ها و پنکه‌ها استفاده کرد.

انواع رنگ های مقاوم در برابر حرارت

شما می توانید با انواع مختلفی از رنگ های مقاوم در برابر حرارت روبرو شوید. برخی از انواع شناخته شده رنگ های مقاوم در برابر حرارت عبارتند از:

پوشش‌های اپوکسی

این پوشش‌ها یک انتخاب برتر برای کاربردهای صنعتی هستند، زیرا می‌توانند در برابر سایش و ضربه‌های شدید، به ویژه مواردی که مربوط به ماشین‌آلات سنگین و ترافیک پا هستند، مقاومت کنند.

فنولیک های اپوکسی

اینها اغلب از طریق حرارت در 177 تا 204 درجه سانتیگراد (350 تا 400 درجه فارنهایت) پخته می شوند. فنولیک های اپوکسی قابلیت چسبندگی قوی و مقاومت در برابر دماهای بالا و مواد شیمیایی را ارائه می دهند.

اپوکسی نوولاک

ویژگی منحصر به فرد اپوکسی نوولاک، مقاومت بالای آن در برابر اسیدهای اکسید کننده و غیر اکسید کننده است. به این ترتیب، این رنگ های مقاوم در برابر حرارت اغلب در صنایع نفت خام و نفتکش استفاده می شود.

سیلیکون

به عنوان مثال می توان از آلومینیوم سیلیکون صنعتی HR 650 که روکش زیرین سیلیکون صنعتی HR 400U نام برد. رنگ های مبتنی بر سیلیکون در کوره ها، بویلرها، بلوک های موتور، لوله های داغ و رادیاتورها استفاده می شود.

سیلیکون اصلاح شده

اینها به رنگ های سیلیکونی اطلاق می شود که نمی توانند در معرض دمای بسیار بالا قرار گیرند. با این حال، همچنان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، به شرطی که دمای سطحی که روی آن نقاشی می‌کنید 107 درجه سانتی‌گراد (255 درجه فارنهایت) باشد.

چند پلیمری

رنگ های چند پلیمری بر پایه آب یا حلال موجود، مقاومت متوسط تا بالا را دارند. اینها در پروژه های ساختمانی استفاده می شوند و می توانند به عنوان یک پوشش نگهداری عمل کنند.

پوشش پودری

این رنگ ها از سیلیکون و اپوکسی ساخته شده اند و مانند رنگ های معمولی عمل می کنند، اگرچه به صورت پودر هستند. ممکن است بخواهید محصولات پودری مبتنی بر سیلیکون را در نظر بگیرید زیرا در دماهای بالاتر عملکرد بهتری دارند.
اسپری های اسپری شده فلزی، افزودنی فلزی یا اسپری های حرارتی: این اسپری ها به خوبی از خوردگی جلوگیری می کنند، به ویژه برای لوله ها یا مخازنی که زیر عایق پنهان شده اند و مرتباً مورد بررسی قرار نمی گیرند.

رنگ های سرامیکی

این رنگ ها اغلب برای قطعات ماشینی که با دمای بالا مواجه می شوند استفاده می شوند.

رنگ های لعاب

رنگ های لعاب مقاوم در برابر حرارت اغلب بر روی قطعات خودرو، به ویژه آنهایی که در معرض موتور هستند، استفاده می شود.

نکات ایمنی برای رنگ های مقاوم در برابر حرارت

اگر قصد دارید از هر نوع رنگ مقاوم در برابر حرارت روی سطوح خود استفاده کنید، به این نکات کاربردی توجه کنید:

  • هنگامی که دمای سطح بالای 50 درجه سانتیگراد یا 125 درجه فارنهایت است از رنگ آمیزی خودداری کنید.
  • قبل از رنگ آمیزی از خنک شدن سطوح نیز اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت امکان، منبع حرارت یا اشتعال را که روی سطح تأثیر می گذارد، خاموش کنید.
    هنگام کار با هر نوع رنگ مقاوم در برابر حرارت، از دستکش، عینک، ماسک و سایر وسایل حفاظت فردی استفاده کنید.
  • برای محافظت از محل کار خود در برابر پاشیدن رنگ و کثیفی از روزنامه یا پارچه استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فضای کار شما به خوبی تهویه می شود و دمای اتاق بین 15 تا 426 درجه سانتیگراد (60 تا 80 درجه فارنهایت) است.
  • زنگ زدگی، گرد و غبار، گریس، روغن و رنگ شل را از سطحی که روی آن کار می کنید، کاملا تمیز کنید. در صورت نیاز می توانید از سمباده روی قسمت های براق برای رنگ آمیزی استفاده کنید.
  • دستورالعمل های سازنده یا برگه های داده را دنبال کنید. این محصولات با محصولاتی مانند پرایمر رنگ، رقیق کننده رنگ، درزگیر رنگ و خود رنگ عرضه می شوند و باید نحوه استفاده ایمن و صحیح از این موارد را به شما اطلاع دهند.
  • قبل از اعمال یک لایه دیگر صبر کنید تا محصولات کاملا خشک شوند. زمان‌های خشک‌کردن ذکر شده در دستورالعمل‌ها یا برگه‌های اطلاعات محصول را دنبال کنید.
  • هنگامی که استفاده از محصولات مقاوم در برابر حرارت را تمام کردید، برای راهنمایی در مورد نحوه نگهداری یا دفع آنها، دوباره به دستورالعمل ها یا برگه های اطلاعات سازنده مراجعه کنید. به این ترتیب می توانید از حوادث ناشی از هر یک از مواد شیمیایی موجود در این اقلام جلوگیری کنید.
  • اگر از رنگ اسپری مقاوم در برابر حرارت استفاده می کنید، قوطی را برای یک دقیقه تکان دهید تا توپ مخلوط به خوبی محلول را یکسان کند.
  • بدون شک، اگر مایل به استفاده از رنگ های مقاوم در برابر حرارت برای خانه خود هستید، باید توجه، برنامه ریزی و آماده سازی زیادی انجام شود.

کلام آخر

اگر به اطلاعات بیشتری درباره ی رنگ ها با کاربردهای خاص برای خانه یا سایر پروژه‌ها نیاز دارید، با یک متخصص مشورت کنید که می‌تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند و بینش بیشتری به شما ارائه دهد.

شرکت رنگسازان غرب با چند دهه سابقه درخشان، تولیدکننده انواع رنگ های صنعتی و ساختمانی می باشد. همچنین کلیه خدمات اجرای رنگ اپوکسی، رنگ اکریلیک و رنگ ترافیک سرد و گرم را ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *