مزایا و معایب کار با رنگ اکریلیک

مزایا و معایب کار با رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک به سبب داشتن ویژگی هایی چون تنوع رنگ، خشک شدن سریع و.. بسیار متداول و پرکاربرد شده است. به همین سبب در این مقاله مزایا و معایب کار با رنگ اکریلیک می پردازیم.

رنگ اکریلیک برای اولین بار در دهه 1950 به عنوان رنگ خانه توسعه یافت و در دهه 1960 به عنوان رنگ هنری در دسترس تجاری قرار گرفت. از آن زمان به بعد، به یک ماده اولیه هنری برای تعدادی از هنرمندان معاصر تبدیل شده است. رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ روغن و آبرنگ یک کشف بسیار جدید در دنیای هنر است. طبیعت همه کاره، سرزندگی و پایداری آن به این معنی است که دنیای هنر را طوفانی کرده است. هر چه هنرمندان بیشتر از طیف وسیعی از رویکردهای رنگ‌های اکریلیک استفاده کنند، محصولات رنگ اکریلیک بیشتری به بازار می‌آیند.

آیا می خواهید در مورد رنگ اکریلیک بیشتر بدانید؟ در اینجا ما چیستی آن و همچنین مزایا و معایب رنگ اکرلیلک آن را بررسی می کنیم…

رنگ اکریلیک رنگ ساخته شده از رنگدانه است که در شبیه سازی اکریلیک معلق است. محلول در آب و سریع خشک می شود و پس از خشک شدن در برابر آب مقاوم می شود. رنگ اکریلیک بسیار متنوع است. بسته به میزان رقیق شدن رنگ با آب یا اصلاح شده با ژل اکریلیک، مدیوم یا خمیر، یک نقاشی اکریلیک تمام شده می تواند شبیه آبرنگ، گواش یا نقاشی رنگ روغن باشد. همچنین می تواند ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته باشد که با رسانه های دیگر قابل دستیابی نیست.

چه چیزی رنگ اکریلیک را متفاوت می کند؟

قبل از قرن 19، هنرمندان رنگ های خود را با هم ترکیب می کردند. این به آنها اجازه داد تا به رنگ و ضخامت دلخواه خود برسند و در صورت وجود، استفاده از پرکننده ها را کنترل کنند. با اکریلیک، مخلوط کردن دستی به طور کلی عملی نیست. این به دلیل زمان خشک شدن سریع و سایر مسائل فنی مانند لزوم ترکیب چندین پلیمر و همچنین سورفکتانت ها، نرم کننده ها، دموآمرها و تثبیت کننده ها است. در عوض، هنرمندان رنگ اکریلیک آماده را خریداری می کنند، که می تواند با استفاده از محیط های اکریلیک یا آب اصلاح شود.

دامنه تنوع رنگ اکریلیک نیز از آبرنگ و روغن بیشتر است. اکریلیک ها توانایی اتصال به سطوح مختلف را دارند و می توان از محیط ها برای اصلاح ویژگی های اتصال آن استفاده کرد. اکریلیک را می توان روی کاغذ، بوم و طیف وسیعی از مواد دیگر، از جمله مدل های سرگرمی مانند قطار، اتومبیل و خانه استفاده کرد.

رنگ اکریلیک سنتی در مقابل رنگ مدرن

علیرغم اینکه رنگ اکریلیک در دنیای هنر نسبتاً جدید است، هنوز چیزی وجود دارد که به عنوان رنگ اکریلیک “سنتی” و رنگ اکریلیک “مدرن” شناخته می شود. رنگ‌های اکریلیک سنتی رنگ‌هایی هستند که به سرعت خشک می‌شوند و در پنج دهه اخیر وجود داشته‌اند. رنگ های اکریلیک مدرن به این سرعت خشک نمی شوند و پس از خشک شدن می توانند دوباره فعال شوند و از برندهایی مانند گلدن و کروما ساخته می شوند.

مزایا و معایب رنگ اکریلیک سنتی

سطوح سمیت

مزایا: رنگ‌های اکریلیک بر پایه آب هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را فقط با آب رقیق کرد (هیچ حلال  سمی لازم نیست). علاوه بر این، رنگ مرطوب را می توان تنها با استفاده از آب و صابون از روی برس پاک کرد.

معایب: رنگ های اکریلیک می توانند حاوی سموم در رنگدانه های خود باشند، درست مانند برخی از رنگ های روغنی. سموم اضافی را می‌توان در اکریلیک‌هایی یافت که از «بازگیرنده» برای کاهش زمان خشک شدن استفاده می‌کنند.

زمان خشک شدن

مزایا: رنگ‌های اکریلیک سنتی به سرعت خشک می‌شوند، بنابراین نیازی به صبر کردن بین جلسات نقاشی برای خشک شدن لایه‌ها نیست. نقاشی ها به اندازه ای خشک هستند که در عرض یک روز یا بیشتر به راحتی ارسال شوند.

معایب: از آنجایی که رنگ‌های اکریلیک به سرعت خشک می‌شوند، نمی‌توان آن‌ها را به راحتی ترکیب کرد تا تکنیک «مرطوب» را که در رنگ‌های روغنی رایج است، ایجاد کرد. به همین دلیل، یک نقاشی اکریلیک تمام شده در مقایسه با یک نقاشی رنگ روغن تمام شده می تواند خشن به نظر برسد.

فعال سازی مجدد

مزایا : بر خلاف آبرنگ ها (دیگر رنگ های مبتنی بر آب)، پس از خشک شدن اکریلیک های سنتی، روی تکیه گاه می مانند. این کار رنگ آمیزی لایه های جدید در بالای لایه های قبلی را ساده تر می کند.

معایب : پس از خشک شدن رنگ، نمی توان آن را پاک کرد یا تغییر داد.

ماندگاری

مزایا : ثابت شده است که رنگ های اکریلیک انعطاف پذیرتر از رنگ های روغنی هستند. نیازی به رعایت قوانین چربی در مورد کار با اکریلیک نیست تا ترک نخورند.

معایب : ما فقط 50 سال از رنگ های اکریلیک داریم، بنابراین نمی توانیم واقعاً در مورد مدت زمان ماندگاری آنها اظهار نظر کنیم.

مزایا و معایب رنگ اکریلیک مدرن

سطوح سمیت

رنگ های اکریلیک مدرن بر پایه آب هستند، به این معنی که نیازی به ارواح سمی نیست. اکریلیک های مدرن هنوز هم حاوی سطوح ملایمی از سموم هستند، اما از کندکننده برای کاهش زمان خشک شدن استفاده نمی کنند.

 

زمان خشک شدن

مزایا: رنگ‌های اکریلیک مدرن زمان خشک شدن طولانی‌تری دارند ، بنابراین رنگ می‌تواند روی یک پالت مهر و موم شده باقی بماند و برای چند روز قابل اجرا بماند. همچنین می‌توان از تکنیک‌های مرطوب در خیس، درست مانند رنگ‌های روغنی، بدون کندکننده استفاده کرد.

معایب: باید بین زمان های خشک شدن صبر کنید. اگر دوست دارید اکریلیک های شما خیلی سریع خشک شوند، رنگ اکریلیک مدرن این کار را نمی کند.

برای مطالعه : رنگ اکریلیک ضد حرارت

فعال سازی مجدد

مزایا: رنگ اکریلیک مدرن دوباره فعال می شود. هنگامی که آب به رنگی که در لمس خشک است اعمال می شود، می توان آن را دوباره فعال کرد و روی آن کار کرد و/یا برداشت.

معایب: با گذشت زمان، توانایی فعال شدن مجدد در نهایت از بین می رود و رنگ آمیزی مرطوب روی اکریلیک های خشک ممکن است باعث خونریزی رنگ شود.

ماندگاری

مزایا: به نظر می رسد رنگ اکریلیک مدرن انعطاف پذیرتر و بادوام تر از رنگ روغن است.

معایب: رنگ اکریلیک مدرن حتی جوان تر از رنگ های اکریلیک سنتی است. تلاش‌هایی برای اثبات طول عمر آنها انجام می‌شود، اما تا زمان کافی نمی‌توان هیچ چیز را به‌طور انکارناپذیر ثابت کرد.

برای مطالعه بیشتر:  اجرای رنگ

بررسی مزایا و معایب رنگ اکریلیک

چه از رنگ اکریلیک سنتی استفاده کنید یا از رنگ اکریلیک مدرن، در مقایسه با سایر رسانه های رنگ، مزایا و معایبی دارد .

جوانب مثبت

این همه کاره است. می توانید روی هر سطحی که فاقد روغن و موم باشد نقاشی کنید. این شامل بوم، چوب، کاغذ، سنگ، شیشه، پارچه، مقوا، فلز و پلاستیک است. با آماده سازی مناسب می توانید تقریباً روی همه چیز از رنگ اکریلیک استفاده کنید.

به سرعت خشک می شود. این به شما امکان می دهد پروژه خود را سریعتر به پایان برسانید.

محلول در آب است. می توانید آن را از روی دست ها و برس های خود (در حالی که هنوز خیس هستند) با آب و صابون بدون نیاز به رقیق کننده رنگ بشویید.

در اطراف کودکان و حیوانات خانگی کمتر سمی و ایمن تر است.

مقرون به صرفه تر است.

این قابل انعطاف است. می‌توانید اکریلیک‌ها را با محیط‌های مختلف مخلوط کنید تا بافت‌های مختلف، ویژگی‌های چسبنده یا تغییر زمان خشک شدن را به دست آورید.

بادوام است. تا آنجا که می دانیم، اکریلیک ها انعطاف پذیر هستند و ترک نمی خورند، پوسته نمی شوند یا زرد نمی شوند.

این پر جنب و جوش است.

در صورت خشک شدن در برابر آب مقاوم است.

برای مطالعه بیشتر: رنگ اکریلیک دیوار

معایب

رنگ آن وقتی خشک می‌شود تیره‌تر می‌شود، بنابراین رنگی که با آن رنگ می‌کنید لزوماً همان رنگی نیست که در نهایت به آن خواهید رسید.

سریع خشک می شود، یعنی باید سریع کار کنید.

پس از خشک شدن، جدا کردن آن از برس، ناخن یا لباس سخت است. بهتر است هنگام رنگ آمیزی یک ظرف آب در نزدیکی خود نگه دارید تا برس ها مرطوب نگه داشته شوند تا به راحتی تمیز شوند. همچنین باید لباس محافظ بپوشید.

پس از خشک شدن از روی ناخن یا لباس جدا کردن آن سخت است.

برخی از گالری‌های هنری و مجموعه‌داران آن را در مقایسه با سایر رسانه‌های رنگ، «به‌اندازه ارزشمند» نمی‌دانند.

کلام آخر

در این مقاله به مزایا و معایب کار با رنگ اکریلیک پرداختیم. رنگ اکریلیک یکی از پرکاربردترین رنگ هایی که تنوع رنگی بسیاری دارد. شرکت رنگسازان غرب تولیدکننده انواع رنگ صنعتی و ساختمانی می باشد. اینم مجموعه با بیش از چند دهه سابقه درخشان در تولید انواع رنگريال هم اکنون خدمات اجرای رنگ اپوکسی، اجرای رنگ اکریلیک وواجرای رنگ ترافیک را ارائه می کن. برای مشاوره تخصصی و انتخاب بهترین رنگ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *