نکات اجرای رنگ اکریلیک روی چوب

رنگ اکریلیک روی چوب

آیا اجرای رنگ اکریلیک روی چوب کاربرد دارد؟

بهترین روش اجرای رنگ اکریلیک روی چوب چه روشی است؟ آیا می دانید چگونه رنگ اکریلیک را روی چوب اعمال کنید؟ این فرآیند ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. می توانید یک تکه چوب قدیمی را تغییر کاربری دهید و با کمی رنگ آن را به یک اثر هنری خیره کننده تبدیل کنید. اکریلیک ها رنگ های صنایع دستی هستند که برای طیف گسترده ای از پروژه های خلاقانه ایده آل هستند.

اکریلیک یک نوع رنگ عالی برای چوب است. با این حال، برای اینکه رنگ به خوبی بچسبد و یک پوشش طولانی مدت ایجاد کند، باید چند مرحله اضافی انجام دهید. برای بهترین نتیجه باید سطح را آماده کرده و رنگ را ببندید.

در این مقاله به اصول اجرای رنگ اکرلیک روی چوب می پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا می توان از رنگ اکریلیک روی چوب استفاده کرد؟

چوب به طور طبیعی صاف و با بافت است که آن را برای طیف وسیعی از پروژه های نقاشی عالی می کند. این به اندازه کافی برای رنگ های روغنی یا بر پایه آب سازگار است. رنگ اکریلیک برای سطح مناسب است. از آنجایی که اکریلیک ها ارزان هستند، رنگ ممکن است مقرون به صرفه ترین گزینه باشد.

با این حال، فرآیند به سادگی ریختن مقداری رنگ روی چوب نیست. بهتر است با رنگ های اکریلیک با احتیاط رفتار کنید و برای آماده سازی چوب اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین انواع رنگ و پرایمر بی شماری با گزینه های مختلف پرداخت وجود دارد. موادی که انتخاب می کنید ممکن است به پروژه شما بستگی داشته باشد. اما بهترین رنگ اکریلیک برای چوب برای سطح ساخته شده است.

انواع سطوح چوبی که می توانید رنگ کنید

دلایل زیادی برای رنگ آمیزی چوب وجود دارد. این ماده نسبتاً ارزان است و می‌توانید به جای بیرون ریختن تکه‌های چوب قدیمی، آن‌ها را تغییر کاربری دهید.

پروژه های کاردستی با چوب برای کودکان سرگرم کننده است. برخی از مردم نیز از ساختن هنرهای چوبی یا رنگ آمیزی مجدد مبلمان چوبی لذت می برند تا آن را زیباتر کنند و ظاهری جدید به آن ببخشند. رنگ آمیزی مجدد مبلمان با رنگ اکریلیک رایج است، اما باید بعد از آن آب بندی کنید.

هنگام رنگ آمیزی و اجرای رنگ اکریلیک روی چوب، بهتر است از چوب های سخت استفاده نکنید. همچنین از تخته سه لا بلوط خودداری کنید. مهم نیست چقدر پرایمر یا سیلر استفاده می کنید، رنگ منافذ بلوط را پر می کند و نتیجه جذاب نخواهد بود. برای یک روکش صاف، چوب هایی مانند افرا نرم یا صنوبر را انتخاب کنید. آنها قیمت کمتری دارند، رنگ را به خوبی نگه می دارند و در برابر تاب برداشتن مقاومت بیشتری دارند.

نحوه نقاشی روی چوب با اکریلیک

می توانید از رنگ اکریلیک روی چوب های لکه دار استفاده کنید، که آن را برای رنگ آمیزی تکه های چوبی یا مبلمان قدیمی ایده آل می کند. روش های زیادی وجود دارد که می توانید برای رنگ آمیزی چوب های لکه دار استفاده کنید. گزینه ای که انتخاب می کنید به نوع لکه روی سطح و وضعیت کلی چوب بستگی دارد.

آیا استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب بی خطر است؟

رنگ های اکریلیک مبتنی بر آب معمولاً غیر سمی هستند و بی خطر هستند. به همین دلیل اجرای رنگ اکریلیک روی چوب توصیه می شود. به دلیل پایه آب رنگ های اکریلیک، رنگ اکریلیک مانند رنگ های روغنی بوهای قوی یا مواد شیمیایی مضر تولید نمی کنند

برای مطالعه: مزایا و معایب کار کردن با رنگ اکریلیک

آیا نیاز به استفاده از پرایمر روی چوب دارید؟

قبل از شروع رنگ آمیزی، چوب را با آستر کاری آماده کنید. بیشتر قطعات صنایع چوبی که در فروشگاه های صنایع دستی خریداری می کنید ناتمام می مانند. بنابراین قبل از رنگ آمیزیو اجرای رنگ اکریلیک روی چوب، باید آن را با سنباده زدن و پوشاندن آن با آستر، آماده کنید. پرایمر مناسب برای پروژه شما باید با رنگ و نوع سطحی که استفاده می کنید مطابقت داشته باشد. پرایمری را انتخاب کنید که با مواد شما مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، از آنجایی که بیشتر رنگ های اکریلیک بر پایه آب هستند، احتمالاً به لکه و پرایمر مبتنی بر آب نیاز خواهید داشت.

پس از خشک شدن پرایمر، می توانید شروع به نقاشی روی چوب کنید.

مراحل اجرای رنگ اکریلیک روی چوب

مرحله 1: رعایت نکات ایمنی

بازکردن در و پنجره و تامین تهویه مناسب مهم ترین قدم در اجرای هرگونه رنگی است. همچنین بهتر است از ماسک و محافظ صورت استفاده کنید.

یک برزنت یا روزنامه بگذارید تا رنگ از محل کارتان دور نشود. لباس خود را با چیزی محافظ بپوشانید و هنگام دست زدن به رنگ ها دستکش بپوشید.

مرحله 2: آماده سازی

هدف ایجاد یک سطح صاف و یکدست است .با سنباده زدن چوب با سنباده متوسط ​​یا ریز (بین 140 تا 180) شروع کنید. با دانه چوب یا جهت خطوط طبیعی در چوب ماسه بزنید. سعی کنید هر گوشه و شکافی را که قصد رنگ آمیزی دارید بپوشانید.

پس از سنباده زدن، سطح باید صاف به نظر برسد. هر گونه گرد و غبار یا زباله را با استفاده از یک حوله مرطوب تمیز کنید. هرگونه کثیفی یا زباله را از بین ببرید. از مصرف بیش از حد آب نیز خودداری کنید. اگر الیاف حوله گیر کند، چوب به سنباده بیشتری نیاز دارد.

اجازه دهید چوب خشک شود. هنگامی که سطح از خاک اره یا باقی مانده تمیز شد، به سراغ پر کردن چوب بروید. اگر چوب شما از قبل سمباده شده است، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید.

برای تثبیت رنگ اکریلیک چه باید کرد؟

مرحله 3: پرایمر زدن

پرایمر دارای مزایایی است که به رنگ آمیزی هر نوع سطحی گسترش می یابد. این برای ایجاد سطحی برای چسبندگی بهتر رنگ، کمک می کند تا پروژه شما طولانی تر شود و روشن تر به نظر برسد، عالی است.

مرحله 4: انتقال طرح

اگر می خواهید طرح خاصی را روی چوب بکشید، از شابلون و نوار نقاشی برای پوشاندن قسمت ها استفاده کنید. از چسب برای پوشاندن هر نقطه ای که نمی خواهید رنگ کنید استفاده کنید. کاغذ ردیابی به کپی کردن یک طرح یا الگو روی چوب کمک می کند.

اجرای رنگ اکریلیک روی چوب

مرحله 5: اجرای رنگ

مهم ترین بخش اجرای رنگ اکریلیک روی چوب، رنگ آمیزی است. در این مرحله مقدار کمی رنگ را روی سطح فشار دهید و شروع به رنگ آمیزی چوب آماده شده کنید. یک کاسه آب و یک حوله را در نزدیکی خود نگه دارید تا هر گونه ریخت و پاش پاک شود. شما باید قلم مو را بشویید تا رنگ ها را تغییر دهید یا ترکیب کنید و قلم مو را در آب فرو کنید.

همچنین می توانید به جای آن از یک برس اسفنجی برای اعمال رنگ در یک منطقه بزرگتر استفاده کنید. رنگ را با استفاده از برس ها و اندازه های مختلف برس ، بسته به طرح شما اعمال کنید. اجازه دهید بین رنگ ها خشک شود.

اکریلیک ها به سرعت خشک می شوند، بنابراین در حین کار از مقدار کمی رنگ استفاده کنید. از خشک شدن رنگ روی قلم مو خودداری کنید. در غیر این صورت، ممکن است برس شما را خراب کند. قلم مو را تا نوک آن با رنگ پر نکنید. درعوض، زمانی که رنگ بیشتری نیاز دارید، مقدار کمی رنگ بگیرید.

رنگ بیش از حد می تواند به برس شما آسیب برساند یا باعث تاب برداشتن چوب شود. هر دو اثر، اعمال رنگ را به طور مساوی دشوارتر می کنند.

مرحله 6: اجازه دهید رنگ خشک شود

پس از اتمام رنگ آمیزی طرح، چوب رنگ شده را بگذارید تا در جایی امن خشک شود. پس از خشک شدن رنگ، منتظر بمانید تا هر دستگیره یا کشو را تعویض کنید.

خشک شدن کامل برخی از اکریلیک ها تا 24 ساعت طول می کشد. پروژه های کوچکتر می توانند در کمتر از دو ساعت خشک شوند. هنگامی که رنگ دیگر در لمس احساس چسبندگی نمی کند، آماده آب بندی است.

کلام آخر

رنگ اکریلیک یکی از بهترین انتخاب های چوب است، چه در حال انجام پروژه های کوچک صنایع دستی برای رنگ آمیزی کل کمد چوبی باشید. چوب وسیله ای مقرون به صرفه و سازگار برای هنر است. حتی می توانید مبلمان چوبی قدیمی را دوباره رنگ آمیزی کنید تا ظاهری مدرن داشته باشید.

شرکت رنگسازان غرب تولیدکننده انواع رنگ های صنعتی و ساختمانی می باشد. این مجمع با بیش از چند دهه سابقه درخشان در تولید انواع رنگ، هم اکنون ارائه کننده کلیه خدمات اجرای رنگ اکریلیک، اجرای رنگ اپوکسی، اجرای رنگ ترافیک و رنگ آمیزی نمای ساختمان می باشد. برای مشاوره تخصصی و اطلاع از تعرفه ها تماس بگیرید.

One thought on “نکات اجرای رنگ اکریلیک روی چوب

  1. داریوش نیکخو میگوید:

    سلام سایت تون نگاه کردم مطالب مفیدی درباره ی انواع رنگ ارائه کردین سوالی که دارم اینه که برای رنگ آمیزی نما ساختمان هم از رنگ اکریلیک استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *