انواع پوشش های کف اپوکسی

انواع پوشش های کف اپوکسی

پوشش های اپوکسی و کفپوش های اپوکسی برای کفپوش های صنعتی و تجاری بسیار کاربردی هستند. پوشش‌های اپوکسی مختلفی وجود دارد که ممکن است در کف‌ها استفاده شود.

مانند پوشش‌های خود پراکنده شونده، پوشش‌های سنگریزه‌ای، پوشش‌های خود تراز شونده، پوشش‌های ملات، پوشش‌های ضدبخار، پوشش‌های ترازو و پوشش‌های ضد الکتریسیته ساکن هستند. هر نوع از این پوشش‌ها در مقایسه با سایر پوشش‌ها، مزایا و معایبی دارند. در این مقاله به انواع پوشش های کف اپوکسی می پردازیم.

انواع پوشش اپوکسی برای کفپوش

  • کفپوش اپوکسی خود پراکنده شوند

پوشش های خود پراکنده شونده استحکام مکانیکی بالایی دارند و یکی از پوشش های مناسب برای محل هایی است وسایل سنگین تردد می کند. به همین سبب در مناطقی که لیفتراک یا تردد کامیون یا وسایل نقلیه سنگین زیاد است، کاربردی است.  نوع دیگری از پوشش با ماسه کوارتز ساخته می شود. این پوشش در کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی یا مکان‌هایی که مایعات وجود دارد استفاده می‌شود، زیرا دارای خواص ضد لغزش عالی است.

  • کفپوش اپوکسی خود تراز کننده

این پوشش ها به راحتی بر روی کف های بتنی قدیمی و جدید نصب می شود. زیرا می توانند سطحی بدون درز و صاف ایجاد کنند. از پوشش اپوکسی خود تراز شونده در انبارها، ساختمان های اداری، آشپزخانه ها، گاراژها، اتاق های غذاخوری و موارد دیگر استفاده می شود.

  • ملات پوشش کف اپوکسی

این قوی ترین پوشش در بین تمام کفپوش های اپوکسی است. این نوع پوشش معمولاً در مناطق صنعتی مورد استفاده می شود. همچنین از آن برای ترمیم ترک ها قبل از اجرای پوشش های مختلف اپوکسی می توان استفاده کرد.

  • کفپوش اپوکسی شنی

کفپوش اپوکسی شنی ظریف بوده و آسان تمیز می شود. و برای ایجاد علائم، برند، جزئیات تزئینی و حتی لوگو تایپ به کف استفاده می شود. این نوع پوشش کاملاً تزئینی است و تمیز کردن آن ساده است. این پوشش ها به طور معمول در مناطق بزرگ مانند ورودی ها و راهروها در مدارس، ساختمان های اداری و ساختمان های تجاری استفاده می شود.

انواع پوشش های کف اپوکسی

  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک در مناطق حساس به استاتیک استفاده می شود که در آن قطعات الکترونیکی در حال استفاده دائمی هستند. داشتن محیطی عاری از استاتیک برای مکان هایی مانند بیمارستان ها، کارخانه های تولید الکترونیک و آزمایشگاه ها حیاتی است.

  • پوشش اپوکسی کف ضد بخار

پوشش اپوکسی کف ضد بخار روی کف‌های بتنی اعمال می‌شود. اجرای این پوشش باعث می شود تا سطحی غیرقابل نفوذ بوجود بیاورد. انتقال بخار این پوشش تقریبا صفر است. این پوشش معمولاً قبل از افزودن سطح کف نهایی مانند کفپوش های چوبی سخت، فرش، کاشی و ورق وینیل اضافه می شود.

  • کفپوش اپوکسی ورقه ای

کفپوش اپوکسی ورقه ای سبک جدیدی از روش های اجرای اپوکسی است. در این تکنیک، تراشه یا تکه های رنگارنگ خیس را به پوشش اضافه می کند تا در پایان کار، ظاهری تزئینی به آن بدهد.

  • کفپوش اپوکسی 100% جامد

کفپوش اپوکسی جامد، بادوام ترین نوع اپوکسی است. این پوشش بهترین پیشنهاد نصاب های حرفه ای است. این پوشش حدود 20 سال دوام دارد. به ویژه زمانی که برای مناطقی که تردد و ترافیک انسانی سنگین است استفاده می شود. مانند جایی که سطوح نیاز به محافظت در برابر ساییدگی های احتمالی، واکنش های شیمیایی مواد شیمیایی و … دارند.  نصابان حرفه ای از سخت‌کننده‌هایی استفاده می‌کنند که به پوشش اجازه می‌دهد به بتن بچسبد تا به شکل جامد خشک شود.

  • پوشش اپوکسی کف پایه آب

این نوع پوشش بیشتر یک آستر است و برای گرفتن درزها و ترک ها استفاده می شود. چراکه زیرا به صورت نازک پخش می شود و مانند پوشش 100% جامد مقاومت و دوام ندارد. این نوع پوششی است که در یک پک گنجانده شده است که نسبت به سایرین کاربر پسند تلقی می شود. به دلیل توانایی نفوذ به یک سطح متخلخل، معمولاً به عنوان یک درزگیر یا پرایمر روی سطوح بتن بدون چربی استفاده می شود. سطحی صاف و براق به بتن می دهد و همچنین ویژگی های محافظتی در برابر سایش، واکنش های شیمیایی و لکه ها را دارد.

  • کفپوش اپوکسی بر پایه حلال

همانطور که از نام مشخص است، این نوع پوشش زمانی که به عنوان آستر و آب بند کف استفاده می شود؛ مانند نوع پایه آب، از حلال استفاده می کند. اپوکسی های مبتنی بر حلال حاوی مواد جامد بین 30٪ تا 70٪ هستند که به شما یک لایه واقعا نازک می دهد. از آنجایی که ماهیت آن یک پوشش کف مبتنی بر حلال است، آن را به انتخاب کمتر مطلوبی تبدیل می کند. زیرا نوع یا مقدار حلال مورد استفاده معمولاً با مقررات VOC یا Volatile Organic Compound مطابقت ندارد.

کلام آخر

در این مقاله به انواع پوشش های کف اپوکسی پرداخته شد. هریک از این پوشش ها ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. شرکت رنگسازان غرب تولید کننده انواع رنگ های صنعتی، ساختمانی، اکریلیک، اپوکسی و… می باشد. این مجموعه مفتخر است خدمات اجرایی چون اجرا رنگ آمیزی اکریلیک نما ، اجرای رنگ اپوکسی، رنگ آمیزی ترافیک را ارائه می دهد. برای مشاوره و اجرا انواع رنگ آمیزی تخصصی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *