نحوه حذف اپوکسی از بتن فوری

حذف اپوکسی از بتن

نحوه حذف اپوکسی از بتن چگونه انجام می شود؟

از زمان اختراع اپوکسی در چند دهه گذشته، زمینه را برای طیف وسیعی از کاربردها فراهم کرده است. آیا می دانستید که این ابزار چند منظوره در ابتدا برای وسایل دندانی ساخته شد؟ خوب، مطمئناً از آن زمان تا کنون راه درازی را طی کرده است. از کفپوش‌ها و پوشش‌ها گرفته تا کاربردهای هنری رزین، اپوکسی در صنایع متعددی جای خود را باز کرده است. و روز به روز کاربردهای آن گسترش می یابد.

حوادثی اتفاق می افتد که ممکن است مقداری اپوکسی روی کف بتنی بریزد. گاهی اوقات، شما می خواهید برای یک روکش جدید پوشش اپوکسی قبلی را جدا کنید. در این شرایط برای حذف اپوکسی از بتن چه کاری باید انجام شود؟ مراحل انجام کار به چه نحوی است؟ در این مقاله قصد داریم به نحوه حذف اپوکسی از بتن به روش صحیح بپردازیم. با ما همراه باشید.

اپوکسی چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه آستین هایتان را بالا بزنید تا شروع کنید، ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن بدانید. به این ترتیب، ممکن است متوجه شوید که چرا حذف اپوکسی می تواند کار طاقت فرسایی باشد و همچنین اقدامات احتیاطی را برای پاک کردن آن انجام دهید.

برای ایجاد اپوکسی، ابتدا باید رزین و هاردنر را مخلوط کنید. در حال حاضر، کل فرآیند اپوکسی را می توان به سه فاز ساده تقسیم کرد.

مرحله اول جایی است که هنوز به شکل مایع است.

مورد دوم زمانی است که بیشتر به بافت ژلاتینی تبدیل می شود.

در نهایت، در مرحله پخت و سفت شدن خود خواهد بود.

هر یک از مراحل آماده سازی مواد اولیه و ترکیب آن مهم است. اما اولویت زمانی است که برای اولین بار مخلوط خود را آماده می کنید. در آن زمان است که باید اپوکسی خود را شکل دهید و قبل از رسیدن به مرحله بعدی، یعنی زمان پخت، آن را در محل قرار دهید.

اگر از نوعی گیره یا ابزار شکل‌دهی برای نگه‌داشتن اپوکسی خود استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را در طول زمان پخت نگه دارید تا از بروز هرگونه مشکل در رزین خود جلوگیری کنید.

چقدر طول می شکد تا سخت شود؟

از آنجایی که هر ترکیب اپوکسی متفاوت است، زمان باز کردن و پخت همه یکسان نیست. آنها عمدتاً به دمای اپوکسی و سرعت پخت بستگی دارند. می توانید سرعت زمان پخت را با مقداری گرما افزایش دهید. دمای بالاتر معمولا فرآیند اپوکسی را کاتالیز می کند و در زمان شما صرفه جویی می کند.

آیا گرما خشک شدن را تسریع می کند؟

همانطور که گفته شد، در صورت استفاده از وسایل گرمایشی بر روی اپوکسی خود، باید احتیاط بیشتری را رعایت کنید. اگر نمی خواهید از تجهیزات گرمایشی استفاده کنید، راه های مطمئن تری برای تسریع روند وجود دارد.

با توجه به تجربه خودم در مورد رزین، من به سادگی یک سخت کننده سریعتر خریداری می کنم زیرا دمای هوا تقریباً همیشه کمی خنک است.

مراحل حذف اپوکسی از بتن

هر زمان که چیزی بریزید، ممکن است آن شوک اولیه را دریافت کنید و نترسید که نتوانید آن را بردارید. مانند رنگ ریخته شده روی کف بتنی. اما می توانید با اپوکسی نگرانی های خود را کنار بگذارید! خوشبختانه روش های مختلفی برای حذف اپوکسی از بتن وجود دارد.

با این وجود، باید در نظر داشته باشید که سطح بتن متخلخل و کمی پیچیده است. همین باعث می شود که جدا کردن رنگ اپوکسی باشد. همه صحبت‌ها را کنار بگذارید؛ چراکه در اینجا با روش ساده و آسان به حل این مشکل می پردازیم.

برای مطالعه بیشتر » اجرای رنگ اپوکسی  

مرحله 1

آماده سازی ابزار

با دیدن اینکه بیش از چند راه برای انجام این کار تمیز کردن سنگین وجود دارد، احتمالاً گزینه های ابزار بیشتری برای آماده سازی خواهید داشت. به عبارت دیگر، شما نیازی به خرید همه اقلام موجود در این لیست ندارید.  برای شروع حذف اپوکسی از بتن به ابزارالات زیر نیاز داریم. دو راه اصلی حذف فیزیکی و شیمیایی وجود دارد. در اینجا موادی است که ممکن است برای هر دو مورد نیاز داشته باشید.

پاک کننده رنگ.

تینر رنگ.

برس اسکرابر.

صابون.

خراشنده.

دستکش نیتریل / ماسک تنفسی / عینک.

دستمال توالت.

استون.

قلم مو.

کاسه فلزی.

استریپر متیلن کلراید.

سمباده.

مرحله 2

آماده سازی حلال یا حلال حذف پروکسی

در این مثال، ما روش لایه برداری شیمیایی را برای از بین بردن رنگ اپوکسی انجام می دهیم. از آنجایی که شما با مواد شیمیایی خاص کار می کنید، بهتر است در یک فضای آزاد کار کنید. ترجیحاً در فضای باز، یا می توانید از یک فن تهویه قوی استفاده کنید. پس از آن، باید دستکش، عینک و ماسک تنفسی خود را بپوشید. ایمن بودن را باید مدنظر قرار دهید.

در کاسه فلزی خود، متیلن کلراید را بریزید. شما نیازی به استفاده از مقدار زیادی ندارید. بسته به بزرگی ناحیه آسیب دیده باید کم کم آن را اضافه کنید. و ناحیه را پاک کنید.

مرحله 3

پخش حلال اپوکسی

قبل از اینکه محلول را در نزدیکی محل ریزش یا رنگ قرار دهید، مطمئن شوید که آن را تمیز کرده اید. این برای جلوگیری از هرگونه واکنش مخرب به محلول است. در این مرحله، می توانید یک اسپری پاک کننده رنگ انتخاب کنید. سپس ناحیه را با یک لایه ضخیم حلال بپوشانید. روش دیگر، می توانید با محلول متیلن کلراید آماده شده کار کنید و با یک قلم مو، آن را روی ناحیه منتقل کنید.

در غیر این صورت، می توانید از استون بچسبید. بله، ما در مورد پاک کننده لاک ناخن صحبت می کنیم. می توانید پارچه ای پیدا کنید و آن را با استون آغشته کنید و روی ناحیه آسیب دیده پاک کنید.

مرحله 4

خراش دادن

در این مرحله باید با صبر و حوصله خراش دهید و پاک کنید. در حال حاضر، شما باید یک محلول شیمیایی داشته باشید. قبل از دست زدن به آن کمی زمان بدهید تا فرایند پاکسازی را انجام شود. اگر از استون استفاده می کنید، می توانید چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را پاک کنید. سایر مواد شیمیایی مانند پاک کننده رنگ یا کلراید متیلن ممکن است به زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز داشته باشند.

در مورد متیلن کلراید، ممکن است لازم باشد حدود 15 دقیقه یا بیشتر صبر کنید. ممکن است در ابتدا وسوسه شوید که یک تکه بزرگ را بتراشید، اما صبر کنید و آرام آرام آن را بتراشید. پیشنهاد ما این است که ابتدا یک ناحیه کوچک را بررسی کنید و فرایند را امتحان کنید تا از درستی روش مطمئن شوید. به همین ترتیب ابتدا باید یک تکه کوچک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که استریپر کار می کند.

اگر همه چیز خوب پیش رفت، می توانید ابتدا لبه ها را بتراشید تا به وسط برسید. (همان روشی که من برای پاک کردن کف اتاق از روی سطوح بتنی استفاده می کنم). سپس، باید آن را با دستمال کاغذی پاک کنید تا بقایای آن خارج شود.

مرحله پنجم

احتیاط شرط عقل است

باید قبول کنیم که نمی توانیم همه شرایط را کنترل کنیم که هیچ چیز از دستمان بیرون می ریزد. با این حال، اگر مخلوط اپوکسی خود را در مکانی امن تر قرار دهید، می توانید احتمال وقوع حاده را کاهش دهید. به همین قبل از این که به فکر حذف اپوکسی از بتن بیفتیم، بهتر است احتیاط کنیم.

اگر می‌خواهید کار اپوکسی خود را دوباره انجام دهید، باید روشی برای حذف آن در مرحله سخت شده پیدا کنید. در حالی که می‌توانید از روش‌های ذکر شده در بالا برای سطوح کوچک‌تر استفاده کنید، به احتمال زیاد، ممکن است سطح بزرگ‌تری برای برداشتن در اینجا داشته باشید. به همین دلیل است که می توانید ترکیبی از حذف شیمیایی و حذف فیزیکی را انجام دهید. بعد از اینکه محلول های خود را اعمال کردید و آنها را پاک کردید، ممکن است همچنان مقداری اپوکسی در آنجا مشاهده کنید. اینجاست که کار سخت شروع می‌شود. اسکرابر، تفنگ حرارتی خود را بردارید و با آن به پاک کردن ادامه دهید.

کلام آخر

اپوکسی یکی از قابل اعتمادترین چسب های موجود در بازار است. به علت کیفیت بالا و چسبندگی عالی در سطوح مختلف، حذف کردن آن آسان است. اگر کفپوش اپوکسی بر روی سطح بتنی اعمال شده باشد، حذف اپوکسی از بتن کار طاقت فرسایی خواهد بود. به  همین دلیل بهتر است کار حذف کفپوش اپوکسی و اجرای مجدد کفپوش های مختلف را به متخصصان این حوزه بسپارید تا از نتایج آن لذت ببرید.

مجموعه رنگسازان غرب بیش از چند دهه تجربه تولید و اجرای انواع رنگ صنعتی، ساختمانی و… دارد. این مجموعه هم اکنون ارائه کننده کلیه خدمات اجرای رنگ اپوکسی، رنگ اکریلیک، رنگ ترافیک و… می باشد. برای مشاوره رایگان و تخصصی برای رنگ آمیزی انواع واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، ورزشی و… با رنگسازان غرب تماس بگیرید.

در به روز رسانی های آینده به نکات دیگر حذف اپوکسی از بتن خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *