درباره فرمول ساخت رنگ اپوکسی بیشتر بدانید

فرمول ساخت رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی به نوعی از رنگ ها گفته می شود که از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. این محصول دارای کاربردهای فراوانی است و چون از مقاومت بالا برخوردار است بسیار مناسب برای مکان هایی بوده که در معرض سایش، اصطکاک و عوامل شیمیایی قرار دارند. فرمول ساخت رنگ اپوکسی به گونه ای است که می توان از این رنگ بر روی تمامی سطوح چوبی، فلزی و سیمانی استفاده کرد. مبحث گسترده ای درباره ساخت رنگ اپوکسی و فرمول آن وجود دارد که در ادامه بیشتر از آن گفته می شود.

مهم ترین مزیتی که در رنگ اپوکسی قابل مشاهده است، قابلیت شسته شدن آن پس از خشک شدن است. رنگ اپوکسی در برابر ضربات مقاوم بوده و رطوبت نیز به راحتی نمی تواند در آن نفوذ کند؛ همچنین به دلیل نوع ساختاری که دارد به هیچ عنوان پوسته پوسته نخواهد شد. این رنگ ها بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمیدی هستند که جزو رنگ های گرما سخت یا ترموست شناخته می شوند. در رنگ های اپوکسی چسبندگی بالا و مقاومت زیاد در برابر عوامل شیمیایی قابل مشاهده است.

ترکیب رنگ اپوکسی با هاردنر

فرمول ساخت رنگ اپوکسی جزو سخت ترین و پیچیده ترین فرمول ها است که در صنعت رنگ از آن استفاده می کنند. برای عملکرد بهتر رنگ اپوکسی از مواد شیمیایی متنوعی استفاده می شود که به کار گیری این مواد در زمان تولید به افزایش کیفیت محصول کمک می نماید. برخی از مواد مانند سدیم هیدروکسید، اپوکسی کارو پروپان، دی هیدروکسی فنیل پروپان از جمله موادی هستند که در تهیه رنگ اپوکسی به کار می روند. همچنین وجود این عناصر برای تولید رنگ بسیار مهم تلقی می شود.

رزین ماده ای است که به تنهایی قادر به خشک شدن نیست و برای پخته شدن به ماده ای نیاز است که هاردنر نام دارد. اگر مقدار ترکیب هاردنر و رنگ اپوکسی را به درستی ندانید در پایان کار با نتیجه نا مطلوبی مواجه خواهید شد. برای اندازه گیری و محاسبه مقدار رنگ و هاردنر به ترازوهای دیجیتال نیاز است چرا که تشخیص چشمی اندازه دقیق محصول امکان پذیر نیست. فرمول ساخت رنگ اپوکسی به گونه ای است که معمولا ترکیب آن با هاردنر یک به دو است. ترکیبات مخلتفی وجود دارد که هر یک از آن ها برای کار خاصی به کار برده می شود و ترکیب درست هاردنر و رنگ همیشه باید با دقت انجام شود تا نتیجه نهایی مطلوبی به دست آید.

برای مطالعه: اجرای رنگ اپوکسی استخر

طرز استفاده از رنگ اپوکسی

طرز استفاده و نسبت هاردنر مورد نیاز برای ترکیب با رنگ اپوکسی در پشت بسته درج شده است. همچنین حجم موادی که برای ترکیب نیاز است بسته به جنس، نوع و مارک رنگ اپوکسی متغیر است. برای نتیجه نهایی خوب تنها ترکیب درست هاردنر و رزین مهم نیست؛ مرحله مخلوط کردن این دو ماده با یکدیگر نیز باید به درستی طی شود.

اگر هم زدن رزین و هاردنر به خوبی انجام نشود ممکن است بخشی از رنگ اپوکسی حالت کشسان و چسبناک داشته و خشک نشود. همچنین در زمان کار ممکن است با حباب هایی رو به رو شوید که برای برطرف کردن این مشکل کافیست با کمک فندک و حرارت دادن به مخلوط رزین و هاردنر حباب ها را از بین ببرید.

برای مطالعه: اجرای اپوکسی سرویس بهداشتی

قیمت رنگ اپوکسی دو جزئی

رنگ اپوکسی دو جزئی در گروه رنگ های صنعتی قرار گرفته است که از آن در صنایع پتروشیمی و… استفاده می کنند. علت نام گذاری دو جزئی این رنگ تولید جداگانه اجزای رنگ است که در زمان استفاده دو ماده را با یک دیگر ترکیب می کنند. مقدار ترکیب رزین و هاردنر باید به طور دقیق انجام شود تا در زمان استفاده با مشکلاتی نظیر چسبناک شدن رنگ، ایجاد حباب و خشک نشدن آن روبرو نشوید.

رنگ های دو جزئی به گونه ای تولید شده اند که برای رقیق کردن نیاز به تینر و حلال های سمی ندارند و بعد از استفاده از رنگ هیچ گونه مواد سمی از آن خارج نمی شود و برای سلامتی مضر نیست.

با توجه به نوسانات قیمت در بازار و وجود انواع مختلف محصولات، می توانید قبل از خرید رنگ اپوکسی قیمت روز آن را استعلام بگیرید.

رنگ اپوکسی دو جزئی

مبلغی که برای خرید رنگ اپوکسی دو جزئی پرداخت میشود بسته به عوامل گوناگونی متغیر است که برخی از این عوامل به شرح زیر هستند:

  • برند و شرکت تولید کننده: تمامی شرکت ها باید از استانداردها در زمان ساخت محصول استفاده نمایند اما هر شرکت استانداردها را با کیفیت های مختلف بر روی محصول خود اجرا میکند که باعث تغییر قیمت آن میشود.
  • لایه های رنگ اپوکسی دو جزئی: لایه هایی که در کف پوش اپوکسی از آن استفاده می شود تاثیر مستقیم بر ظاهر کار دارد. بیشتر شدن تعداد لایه ها در افزایش قیمت رنگ اپوکسی دو جزئی تاثیر گذار است.

برای خرید و استعلام قیمت میتوانید هم به صورت حضوری در فروشگاه ها و هم به شیوه اینترنتی در سایت های معتبر اقدام به خرید نمایید. در زمان خرید از سایت می توانید از مشاورین برای انتخاب محصول با کیفیت کمک بگیرید و هرگونه سوالی درباره رنگ اپوکسی دارید را بیان کرده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

کلام آخر

شرکت رنگسازان غرب تولیدکننده انواع رنگ های صنعتی می باشد. رنگ اپوکسی کاربردهای گسترده ای دارد. برای مشاوره تخصصی اجرای رنگ اپوکسی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *