انواع نمای دینامیک + مزایا و معایب

نمای دینامیک

اغلب نماهایی که از روزگاران قدیم ساخته می شد از آجر و سنگ ساخته شده بودند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی نماهای ساخته شدند که از کامپوزیت بودند و یا حتی نمای شیشه ای که با اسم نماهای کرتن وال شناخته می شود. اغلب این نماها استاتیک یا ثابت بودند. امروز نماهایی اجرا می شود که شرایط و حالتشان قابل تغییر است که در اصطلاح به آن ها نمای دینامیک یا نمای پویا گفته می شود.

معماری خوب نیاز به داشتن نمای جذاب و خوش ساخت در ساختمان های خود دارد. معماری قرن هاست که وجود داشته است و آنها همیشه این ایده را در هنگام ساخت سازه های خود در ذهن داشته اند. بیشتر ساختمان‌های معماری سنتی از آجر، سنگ یا بتن ساخته شده‌اند – این مواد به آن‌ها اجازه می‌دهند نماهای بسیار دلپذیری ایجاد کنند که تأثیر خوبی بر افرادی بگذارد که حتی ممکن است از داخل آن بازدید نکنند.

نماها در معماری به عنوان «پیام‌های غیرکلامی» استفاده می‌شوند که اطلاعاتی در مورد نوع ساختمان، کاربری آن و ساکنان آن نشان می‌دهد. بنابراین، برای معماران ضروری است که فرم های واضح و جذاب را در طراحی های خود برای معماری مدرن بگنجانند.

طراحی نمای پویا هنر نماهای ساختمانی است که به محیط خود پاسخ می دهد. این نماها می توانند فرم، رنگ و بافت خود را هم در فضای دیجیتال و هم در فضای فیزیکی تغییر دهند. جایگزین های پویا فرآیند طراحی، نماهای متحرک در معماری هستند که می توانند به صورت الکترونیکی برای تنظیم آب و هوای داخلی و ظاهر بیرونی کنترل شوند. این فناوری مزایای زیادی برای معماری دارد و به ساختمان‌ها اجازه می‌دهد تا با تغییرات محیطی سازگار شوند. نمای پویا راهی را برای معماران ارائه می دهد تا شرایط آب و هوایی داخل ساختمان را تحت کنترل درآورند و نماهایی کاملاً قابل تنظیم از بیرون ارائه دهند.

نما بر اساس نور خورشید، باد و سایر شرایط محیطی در نماهای پویا حرکت و تغییر می کند. این یک گرایش طراحی است که از ترکیب فناوری ها با معماری به منظور ایجاد طبیعییت بیشتر در ساختمان ها ناشی می شود.

طراحی نما پویا با انگیزه ایجاد یک معماری پایدارتر است که هنوز حیات یک سیستم ارگانیک مانند طبیعت را دارد.

نماهای پویا به عنوان جایگزینی برای طراحی نما در معماری مورد توجه قرار می گیرند، زیرا می توانند پایدار بوده و هزینه کمتری نسبت به همتایان خود داشته باشند. آنها همچنین می توانند برای ایجاد محیط های مختلف در داخل ساختمان حرکت کنند. این به لطف ترکیبی از فناوری‌هایی مانند سنسورها، محرک‌ها و سیستم‌های کنترلی امکان‌پذیر است که حرکت صفحات یا پانل‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

انواع اصلی نماهای متحرک عبارتند از: درهای رفت و برگشتی، کرکره، لوورهای مکانیکی و صفحات یا پانل های جمع شونده. چهار نوع نمای دینامیک وجود دارد: مکانیکی، حرارتی، خورشیدی و الکتریکی.

انواع نمای دینامیک

نماهای دینامیک مکانیکی

اولاً، طراحی نمای پویا به نمایی اطلاق می شود که به محیط واکنش نشان می دهد و شکل آن را تغییر می دهد. با طراحی نمای استاتیک سنتی متفاوت است؛ زیرا می تواند فرم و ظاهر خود را با توجه به شرایط مختلف تغییر دهد تا ظاهر بصری جدیدی ارائه دهد.

در مرحله دوم، روش های مختلفی برای طراحی نما پویا وجود دارد. یکی از آنها مربوط به استفاده از محرک های مکانیکی است که می توانند به نوبه خود برای تاشو یا باز کردن پانل ها یا پانل های نما استفاده شوند. علاوه بر این، نماهای پویا را می توان به گونه ای طراحی کرد که به طور خودکار واکنش نشان داده و شکل خود را با توجه به تغییرات محیطی مانند سایه خورشید یا باد بافر تغییر دهند.

نمای پویا

نماهای دینامیک حرارتی

در سال‌های اخیر، معماران و طراحان به دنبال راه‌های کارآمدتری برای مقابله با تغییرات اقلیمی بوده‌اند. یکی از راه حل ها ایجاد نماهای پویا است که می توانند برای سازگاری با تغییرات نور خورشید یا دما حرکت کنند. هدف از طراحی ایجاد نمای پویا است که می تواند کنترل بهتر سایه و افزایش گرمای خورشیدی و همچنین دید بهتر برای افراد در خیابان را فراهم کند.

نماهای دینامیک حرارتی از گرمای خورشید برای ایجاد پوستی پویا استفاده می کنند که می تواند تابش خورشید را منعکس کند، دما را تنظیم کند و به عنوان یک سیستم ضد آب و هوا عمل کند. نماهای دینامیک حرارتی نسل بعدی معماری نمای متحرک هستند که در آن می توانید طول و عرض جغرافیایی یک ساختمان بزرگ را تنظیم کنید یا کل ضلع را باز کنید تا نور خورشید را برای گرمایش در روز جمع آوری کنید. ایده این است که ما باید راه هایی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی پیدا کنیم و این می تواند یک راه حل باشد.

نماهای دینامیک خورشیدی

نمای دینامیک خورشیدی یک تکنیک معماری است که در آن پوسته بیرونی ساختمان این قابلیت را دارد که از حالت بسته به حالت باز یا نیمه شفاف یا برعکس حرکت کند.

این نوع نما از انرژی خورشیدی برای کنترل دمای خود استفاده می کند و همچنین تهویه طبیعی را با ارائه نمایی که می تواند از حالت مات به شفاف تبدیل شود، افزایش می دهد. محبوبیت طراحی نمای دینامیک خورشیدی برای پروژه های تجاری و مسکونی رو به افزایش است زیرا مسئولیت زیست محیطی را ارتقا می دهد و همچنین در زمان و هزینه در سیستم های گرمایش، سرمایش، تهویه و روشنایی صرفه جویی می کند.

نما دینامیک خورشیدی

نماهای دینامیک برقی

معماری نما دینامیک الکتریکی یک فناوری معماری است که از یک نمای متحرک برای تنظیم محیط داخلی ساختمان در پاسخ به دینامیک خارجی استفاده می کند.

شرکت رنگسازان غرب با بیش از 3 دهه تجربه درخشان در صنعت تولید رنگ صنعتی و ساختمان، هم اکنون خدمات اجرای رنگ بر روی سطوح مختلف ارائه می دهد. از جمله خدمات این شرکت می توان به اجرای رنگ نما ساختمان،اجرای اپوکسی کف اشاره کرد. برای مشاوره تخصصی و اجرای رنگ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *