رنگ فنولیک اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ فنولیک اپوکسی

رنگ فنولیک اپوکسی یکی از بهترین رنگ های محافظتی محسوب می شود که کابردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. یکی از دلایل محبوبیت بالای این رنگ، چسبندگی بشدت بالای آن روی سطوح مختلف است. همچنین مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی فیزیکی و شیمیایی از خود نشان می دهد. این موضوع، بیانگر پایداری بالای این رنگ در مکان های مختلف است.

رنگ فنولیک اپوکسی شامل دو قسمت سفت کننده می باشد. بخش اول، از جنس پلی آمید بوده و بخش دیگر از رزین اپوکسی ساخته شده است. این رنگ از سطوح در برابر آسیب های فیزیکی و رطوبت حفاظت می کند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به کاربردها و ویژگی های این نوع رنگ در صنایع مختلف بپردازیم.

رنگ فنولیک اپوکسی

یکی از مواردی که در رنگ فنولیک اپوکسی بسیار تاثیر می گذارد، نوع رزین فنولیک به کار برده شده در آن است. این ماده در گروه اپوکساید دسته بندی می شود که خواص حاصل در اپوکسی فنولیک را می تواند تغییر دهد. همین امر موجب شده که این رنگ طیف وسیعی از خواص فیزیکی را داشته باشد.

فراموش نکنید که رنگ های فنولیک اپوکسی در فام های متفاوتی وجود دارند. از این رو برای بهبود جلوه و زیبایی ظاهری، به عنوان رویه نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

این رنگ به صورت دو جزئي و بر اساس فنولیک اپوکسی و هاردنر پلي آمين است. نوع رزين به كار رفته در تولید این رنگ، موجب بوجود آمدن دو ويژگی ضد خوردگی و مقاومت شيميايی در دمای بالای 150 درجه سانتی گراد می شود.

به علت خصوصياتی که این رنگ دارد، از آن در محيط هایی بسيار خورنده استفاده می شود. از جمله این محیط ها عبارتند از: سطوح استيل، سطوح خارجی لوله ها که در معرض عوامل شیمیایی هستند و مكان هایی كه در معرض تغییرات دمایی قرار دارند.

رنگ رویه اپوکسی فنولیک

رنگ رویه اپوکسی فنولیک، بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده و سخت کننده آمینی، طراحی و تولید شده است. رنگ رویه اپوکسی فنولیک در  حالت خشک و مرطوب، مقاومت و پایداری بسیار بالایی را از خود در برابر  مواد شیمیایی نشان می دهد. حداکثر ظرفیت دمای رنگ رویه اپوکسی فنولیک، در حالت خشک، تقریبا حدود C ˚۱۶۰ است و در حالت مرطوب C°۹۰ برآورد می شود.

این رنگ در سازه های فولادی، صنایع تولید، صنایع کاغذ، صنایع آب و  فاضلاب نیز به کار می رود. همچنین در بعضی موارد که نیاز به شرایطی با خواص مقاومت شیمیایی و  دمایی بالا  است، کاربرد دارد.

کاربرد رنگ فنولیک

به صورت کلی، انواع رنگ ها دارای مزایای و همچنین کاربرد های منحصر به فردی هستند. دلیل استفاده کردن از رنگ رویه اپوکسی فنولیک دقیقا همین مزایا و کاربردهای آن ها می باشد. همانطورکه می دانید، این نوع رنگ اپوکسی دارای کاربردهای زیادی است که در ادامه قصد داریم به برخی از کاربردهای آن اشاره کنیم:

  • به کارگیری این نوع رنگ بر روی بدنه ماشین ها عملکرد بسیار خوبی دارند و به همین دلیل در رنگ کردن ماشین ها از آن ها استفاده می شود.
  • یکی از کاربردهای دیگر رنگ فنولیک اپوکسی با توجه اینکه بسیار کم آب را جذب می کند، استفاده از آن به عنوان عایق است.
  • همانطور که می دانید، این رنگ ها، در مواجهه با هرگونه شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی را از خود نشان می دهند. به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از این رنگ ها با هر نوع شرایط دمایی سازگاری ندارند.
  • مقاومت دمایی رنگ رویه اپوکسی فنولیک، یکی دیگر از ویژگی های آن است که از آن در تجهیزاتی که دمای بالایی دارند استفاده می شود.
  • قالب گیری این نوع رنگ بسیار کار آسانی است و بدین علت، افراد بسیاری از آن استفاده می کنند.

قیمت رنگ فنولیک اپوکسی، تحت تاثیر معیارهای مختلف

عوامل مختلفی می توانند بر قیمت فنولیک اپوکسی تاثیر بگذارند که برخی از آنها عبارتند از:

  1. کیفیت و نام تجاری

شهرت و کیفیت برند عرضه کننده رنگ فنولیک تاثیر بسزایی بر قیمت آن می گذارد. برندهای معروف با سابقه طولانی، قیمت های بالاتری دارند.

  1. ترکیب شیمیایی

فرمولاسیون و ترکیبات خاص به کار رفته در رنگ اپوکسی، می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. افزودنی ها، حلال ها و رزین های مختلف منجر به تفاوت قیمت قابل توجهی می شوند. مواد با کیفیت یا تخصصی تر اغلب باعث افزایش قیمت خواهند شد.

  1. پوشش و دوام

رنگ های اپوکسی فنولیک با پوشش و ماندگاری بیشتر معمولا قیمت بالاتری دارند. رنگ هایی که برای کاربردهای صنعتی یا تجاری طراحی شده اند و می توانند در شرایط سخت مقاومت کنند یا عمر طولانی تری دارند، گران تر هستند.

  1. مقدار و بسته بندی

خرید عمده رنگ فنولیک اغلب می تواند منجر به کاهش قیمت کل شود. علاوه بر این، اندازه و نوع بسته بندی می تواند بر هزینه کلی تاثیر بگذارد.

  1. شرایط بازار

تقاضا، عرضه و رقابت بازار نیز می تواند بر قیمت رنگ فنولیک تاثیر بگذارد. عواملی مانند هزینه مواد اولیه، حجم تولید و روند کلی بازار، باعث ایجاد نوسانات قیمت می شوند.

کلام پایانی

رنگ فنولیک اپوکسی کاربردهای گسترده ای داشته و ماده ای محبوب در صنعت به شمار می رود. البته این رنگ در انواع و کیفیت های مختلف عرضه شده که این امر بر قیمت نهایی آن هم تاثیر دارد. شما می توانید این رنگ را با بهترین قیمت و کیفیت از سایت ما تهیه کنید. رنگ سازان غرب، سابقه طولانی در تولید رنگ های صنعتی داشته و توانسته رضایت مشتریان بسیاری را کسب کند.

شرکت رنگسازان غرب تولیدکننده انواع رنگ صنعتی و ساختمان می باشد. این مجموعه با 3 دهه سابقه درخشان در تولید انواع رنگ، خدمات اجرای انواع رنگ را ارائه می دهد. از جمله خدمات این مجموعه  می توان به اجرای رنگ اپوکسی و رنگ آمیزی نمای ساختمان اشاره کرد. برای مشاوره تخصصی و اجرای بهترین رنگ متناسب با کاربرد با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *